Anouschka Vreugdenhil 22 april 2025 0 reacties Print Term D&I besmet, maar aandacht voor diversiteit blijftNa de ontwikkelingen vanuit Amerika op het gebied van diversiteit en inclusie zijn bedrijven huiveriger geworden om over hun D&I-beleid te praten. Toch zijn zij niet van plan hun D&I-beleid af te schaffen of naar beneden bij te stellen. Veel Amerikaanse bedrijven stoppen met hun beleid rondom diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI). Maar Europese bedrijven gaan onverminderd door met hun D&I-inspanningen. EenVandaag deed onderzoek onder van oorsprong Nederlandse multinationals. Er reageerden 27 bedrijven die diversiteit en inclusie hoog in het vaandel hebben staan binnen hun personeelsbeleid. Deze bedrijven gaven allemaal aan niet van plan te zijn te stoppen met hun D&I-beleid of dit af te schalen. Deze conclusie kwam eerder ook naar voren uit onze peiling onder de lezers van HRMorgen. De meerderheid gaf aan het komende jaar door te gaan met de realisatie van hun DEI-programma’s. Meer focus op diversiteit en inclusie Bij het onderzoek van EenVandaag gaf zelfs een aantal bedrijven aan dat er alleen maar meer focus op diversiteit en inclusie zal komen. “Als je hierin als werkgever achterblijft, tast dit je bestaansrecht aan. Overstappen naar een andere werkgever is in de huidige arbeidsmarkt namelijk makkelijk gedaan”, aldus bouwbedrijf Dura Vermeer. Lees ook: Is diversiteit inclusief in de logistieke sector? Opvallend was wel dat meerdere bedrijven die eerder wilden meewerken aan een tv-rapportage van EenVandaag over dit onderwerp, dit later toch niet wilden. “Bedrijven zijn alert op de toenemende polarisatie en kiezen voor een stillere, stabielere positionering”, zegt Esma Coho, expert op het gebied van diversiteit, tegenover MT/Sprout. “Ze bouwen verder zonder dat er een vlag op hoeft.” Ander label voor DEI Bedrijven gaan dus verder met hun diversiteitsbeleid, maar gebruiken daarvoor een andere benaming. “De term DEI is besmet geraakt.” In plaats daarvan worden DEI-teams bijvoorbeeld omgedoopt tot afdelingen als ‘people & culture’, schrijft MT/Sprout. Steven Hubeek, adviseur inclusief werkgeven bij AWVN zei in een eerder interview met HRMorgen: “Wij zien allerlei organisaties die onverminderd werken aan een meer diverse instroom, alleen hangt niet iedereen er het label van inclusie en diversiteit aan.” Niet alleen instroom Uit de Nederlandse Inclusiviteits Monitor blijkt dat de meeste bedrijven bij diversiteit en inclusie de nadruk leggen op de instroom van personeel uit ondervertegenwoordigde groepen en dat er weinig aandacht is voor door- en uitstroom van deze groepen. Dit kan leiden tot minder effectief diversiteitsbeleid. Bij Royal Haskoning zien zij wel in dat D&I-beleid verder gaat dan instroom. Roald Meijer van Royal HaskoningDHV tegenover EenVandaag: “Het gaat niet alleen om het binnenhalen van personeel, maar ook om het behouden. Talentvolle mensen met diverse achtergronden moeten zich allemaal bij ons thuis voelen om optimaal te presteren en langere tijd te blijven.” Belang diversiteit Er zijn voor bedrijven verschillende redenen om te werken aan diversiteit en inclusie. Bedrijven doen het vanuit maatschappelijk oogpunt, om het tekort aan personeel op te lossen of om betere producten of diensten te kunnen leveren. Uit onderzoek blijkt dat organisaties met een divers personeelsbestand beter presteren. Lees ook: Zo kwam Compagnon in de top 10 van ‘Best Workplaces for Women’. D&I, diversiteit Print Over de auteur Over Anouschka Vreugdenhil Bekijk alle berichten van Anouschka Vreugdenhil
15-04-2025Diversiteitsbeleid blijft vaak steken bij visie, weinig aandacht voor doelen, draagvlak en resultaat