Saskia Grit 13 januari 2025 2 reacties Print De 5 vaardigheden van de toekomstWerkgevers vragen nu om andere vaardigheden dan 10 jaar geleden. Maar welke zijn dit? Saskia Grit van UWV deelt 5 vaardigheden die in de toekomst belangrijker zullen worden.Werkgevers vragen om hele andere vaardigheden dan 10 of 20 jaar geleden. Om te kijken hoe dat in de toekomst zit, vroeg UWV aan 4.500 werkgevers welke vaardigheden de komende 5 jaar belangrijker worden.✔️Bijna de helft van de werkgevers verwacht dat bepaalde vaardigheden of competenties van hun werknemers de komende 5 jaar belangrijker worden.✔️Dit komt bijvoorbeeld door veranderende taken, of door bredere ontwikkelingen als automatisering en digitalisering.✔️Werkgevers noemen twee ‘hard skills’ het vaakst: ze verwachten vooral meer belang van vakkennis (33%) en digitale vaardigheden (31%).✔️Op de voet gevolgd door een aantal ‘soft skills’: probleemoplossend vermogen (30%), communicatieve vaardigheden (30%), aanpassingsvermogen (29%), klantgerichtheid (28%) en samenwerken (27%).✔️Van de werkgevers die verwachten dat bepaalde vaardigheden belangrijker worden, wil 92% daarom huidige werknemers om- of bijscholen.✔️Daarnaast wil 43% (ook) nieuw personeel aannemen.✔️Bij 89% van de werkgevers volgden werknemers de afgelopen 12 maanden scholing.✔️Dit was het vaakst een cursus of training die tot een diploma of certificaat leidde (66%) en leren van collega’s in georganiseerde (62%) of ongeorganiseerde (54%) vorm.✔️Werkgevers die scholing inzetten doen dit het vaakst om: beroepsgerichte vaardigheden of vakkennis te verbeteren (85%), personeel te behouden door aantrekkelijk te blijven als werkgever (59%), te voldoen aan wet- en regelgeving of cao-afspraken – vooral in o.a. zorg en financiële instellingen (58%) en voor teamontwikkeling (55%).Wil je meer weten, bijvoorbeeld wat de verschillen zijn per sector? En waarom het onderwijs nóg vaker dan andere werkgevers aangeeft dat digitale vaardigheden de komende 5 jaar belangrijker worden? Lees dan de hele publicatie ‘Toekomstverwachtingen over vaardigheden en scholing’ van mijn collega Frank Eskes. skills, uwv, vaardigheden Print Over de auteur Over Saskia GritSaskia Grit is arbeidsmarktadviseur bij UWV. Bekijk alle berichten van Saskia Grit
Waarom blijven we toch maar telkens dat vreemde onderscheid maken tussen z.g. “hard”- en “soft” skills.Skills zijn skills en uit mijn ervaring weet ik dat zaken als samenwerken en communicatie net zo “hard”, zo niet harder, zijn dan vakkennis en digitale vaardigheden enzo. Alsof de soft skills voor softies zijn en de hard skills voor “echte” werkers.Helaas lijkt dat in ieder geval nog steeds door een (flink) deel van de werkenden en werkgevers zo ervaren te worden, met als resultaat dat afdelingen als HR, Communicatie etc. nog steeds als een soort tweede rangs afdelingen wordt ervaren en navenant behandeld (de “lijn” gaat voor).Stoppen dus met dat onderscheid.Beantwoorden
De accentuering van ‘soft skills’ is één van de twijfelachtige bijdragen van HRM zelf aan haar beroepsbeeld. Het belang van soft skills werd HRM ingefluisterd vanuit een soort ‘soft wetenschap'[ lees huiskamer-psychologie] Het werd HRM verkocht door honderden consultants. Sindsdien drukken we de kwaliteit van een fietsenmaker niet uit in het goed plakken van lekke banden uit, maar in een jargon van psychologische variabelen, dat de doorsnee HRM-er suggereert goed [lees ‘strategisch’] bezig te zijn. Niet content [banden plakken] bepaalt het succes van organisaties en medewerkers daarom, maar veronderstellingen over menselijk functioneren op hoog abstract niveau. De vraag: hoe lang HRM op deze wijze denkt [mondiale] concurrentie bij te houden.Beantwoorden