Arjan Elbers 18 november 2024 0 reacties Print Stel dat: je als bedrijf een sterke recruitmentstrategie voor pensionado’s hebtWat zou er gebeuren als je organisatie ook een sterke recruitmentstrategie voor pensionado’s zou hebben? Volgens Arjan Elbers zou die organisatie er dan echt wel anders uitzien. De definitie van een pensionado: (m./v.) Uitspraak: [ pɛnʃɔn’ado ] Afbreekpatroon: pen·si·o·na·do Verbuigingen: pensionado’s (meerv.) gezonde, kapitaalkrachtige senior die volop van zijn of haar pensioen geniet. Voorbeeld: ‘Er wonen vele duizenden Nederlandse pensionado’s aan de Spaanse kusten. Pensionado’s en pensionado’s Tsja en net als met elke doelgroep heb je mensen die je organisatie echt beter kunnen maken en mensen waar je met een hele grote bocht omheen wilt lopen. Iedereen kent ze wel, mensen die achter in de veertig zijn en nu al dagelijks dromen over hun pensioen. Mensen die al tien jaar mentaal uitgeblust zijn en al zuchten en steunen als de bonen van de koffieautomaat op zijn. Ja, over die (toekomstige) pensionado’s heb ik het dus niet vandaag. Nee, het gaat juist over die andere doelgroep. Over die actieve stuiterballen die doen wat ze leuk vinden en ook nog eens heel erg goed zijn in hetgeen ze doen. Die mannen en vrouwen die er serieus trots op zijn, dat ze iets veertig jaar lang heel erg goed gedaan hebben! Twee echte voorbeelden uit de praktijk die me enorm inspireren Ik moest laatst met mijn zoon voor een kleine ingreep naar het Sint Anna Ziekenhuis in Geldrop. Ingreep zat erop, man van dik in de 70 deed het verbinden van de wond na de ingreep. De beste man had jaren in het ziekenhuis gewerkt en is ook na zijn pensioen nooit weggegaan. “Er is altijd tekort aan personeel” zei hij “en ik doe het graag voor 2 ochtenden in de week”. De moeder van een zakenrelatie van me gaf dagelijks nog rondleidingen in een museum. Deze dame deed dat tot haar 84e levensjaar. En ik zal je vertellen, dat deed niemand beter dan dat zij dat deed. Hoe gaaf is dat? Waarom zijn die pensionado’s zo geweldig? Het antwoord is zo eenvoudig. Ze hoeven niet meer. Ze doen het omdat ze het willen. Ze hoeven niet (meer) aan interne politiek te doen om hogerop te komen. Ze hoeven niet meer krom te liggen om de hypotheek te kunnen betalen. Nee joh, “als je een bevlogen pensionado aan het werk hebt, dan heb je iemand die het wil in plaats van moet”. Wat laat je ze doen dan? Ook dit is eigenlijk heel eenvoudig. Je laat ze doen waar ze goed in zijn, of je laat ze kennis delen met de nieuwe generaties. Heb je een pensionado die altijd met een vrachtwagen heeft gereden? Vraag hem of haar dan om nog twee ochtenden of middagen in de week te rijden. Why not? Fulltime komen werken doen ze zeker niet, maar twee dagdelen klinkt al heel anders. Vervang ‘vrachtwagen rijden’ gerust door: monteren, administreren, verkopen, dienstverlenen, vermarkten, ondersteunen of iets soortgelijks. Je begrijpt de strekking. Weet dat je jouw golden oldies ook heel goed in kunt zetten om kennis te laten delen. Wellicht kunnen ze je stagiairs begeleiden, of je zij-instromers opleiden. Denk aan de oude “Meester – Gezel” programma’s van vroeger. Veel collega’s hebben geen tijd om stagiairs te begeleiden, omdat het zo druk is? No problem, vragen we het gewoon aan de professionals die het jarenlang zelf gedaan hebben toch?! Waarom wil je serieus een recruitmentstrategie voor pensionado’s hebben? Er komen zoveel mensen de markt op de komende jaren. De grote start van de vergrijzing is nu pas begonnen. Ik voorspel dat onze pensionado’s de doelgroep wordt waar de grootste “run” op komt. Dus daarom ben ik van mening dat je echt een aparte doelgroepstrategie moet hebben voor de golden oldies. Het worden er heel erg veel en ze willen echt nog wel wat doen! Werkt dat nou echt zo’n recruitmentstrategie voor deze doelgroep? Ja dat werkt echt. Pretpark Toverland heeft een zeer succesvolle recruitmentstrategie voor pensionado’s. Dit zijn hun “Betoverdagen”. Je vindt hun pensionado’s overal. Bij de tickets, in de shops, in de horeca, bij de attracties en meer. Op de betoverdagen kun jij als pensionado je vrienden en relaties uitnodigen om bij Toverland te komen kijken. Dus je vrienden van de jeu de boules club, of van de golf. Toverland zorgt voor koffie en vlaai en jij mag als stralend middelpunt uitleggen wat je doet en hoe alles werkt in het park. Dit is gewoon een ‘pensionado referral programma’, dus. Ik vind het een pracht van een voorbeeld. Resumé, Start met omdenken, maak een serieuze recruitmentstrategie. Ga aan de slag, maak je pensionado-plan en word blij. Ze komen omdat ze het willen, niet omdat ze het moeten. Doe er je voordeel mee. Arjan Elbers is één van Nederlands grootste recruitment vakidioten. Met Stichting Guruz verkleint hij het kennisgat tussen mbo-onderwijs en arbeidsmarkt. Verder is hij keynote speaker, auteur van Het Recruitment Fundament & Recruitment Unicorns en voorzitter van Recruiters United. In zijn maandelijkse column “Stel dat” schrijft hij over zaken in de arbeidsmarkt en recruitment die eens vanuit een andere kant belicht worden. generaties, gepensioneerden, pensioen, pensionado's, recruitment, Stel dat, strategie, Toekomst, vergrijzing, zorg Print Over de auteur Over Arjan Elbers Arjan Elbers (bouwjaar 1978) is Brabander in hart en nieren. Hij werkte ruim 10 jaar in (inter)nationaal corporate- en bureau recruitment voordat hij in 2009 zelfstandig ondernemer werd. Ondernemer: Trotse oprichter van de non-profit Stichting Guruz (briljante online gastcolleges voor maximaal mbo sinds 2022). Mede-oprichter & Recruitment Strateeg van Getnoticed (waanzinnige recruitment- en werken-bij websites sinds 2009). Spreker: Keynote speaker over: Anders kijken naar arbeid, Het Recruitment Fundament, Mbo de Gouden Doelgroep, Guerilla Recruitment Marketing & Recruitment Unicorns. Auteur: Het Recruitment Fundament, Saffraan & Sjalot, Recruitment Unicorns. Bestuurder: Voorzitter van Recruiters United & Adviseur bij Purple Squirrel Effect. Meer informatie over een bepaald onderwerp of gewoon linken? Connect hem via LinkedIn. Bekijk alle berichten van Arjan Elbers