"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Werkstress bij hybride werken even hoog als op kantoor

Waarvandaan iemand werkt heeft invloed op tevredenheid, engagement, productiviteit. Onderzoek van Gallup wijst uit dat een goede werk-privé-balans echter sterk afhankelijk is van andere factoren. De relatie tussen hybride werk en werkstress is daarmee nog steeds onduidelijk en verdient alleen al daarom aandacht.

Organisaties hebben de afgelopen jaren wereldwijd een verschuiving gemaakt naar hybride werkmodellen. Een veelgenoemd voordeel hiervan is flexibiliteit bij het indelen van werk en het bepalen van de locatie waarvandaan gewerkt wordt. Volgens een onderzoek van Gallup uit mei 2024 wil maar liefst 93% van de respondenten in ieder geval een deel van de week op afstand werken. Het gaat daarbij om werkenden voor wie werken op afstand technisch gezien haalbaar is.

Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat mensen die volledig op afstand werken (remote) een iets betere werk-privé-balans ervaren dan hybride werkers (85% t.o.v. 76%). Wanneer we verder kijken dan zulke algemene indicatoren, zien we echter iets opvallends: de ervaren werkdruk van dag tot dag zit een stuk complexer in elkaar.

Opgebrand gevoel zowel hybride als op kantoor

Dat medewerkers die volledig op afstand werken meer controle over de balans tussen werk en privé ervaren, is te verwachten. We zouden dan kunnen denken dat hybride werkers dit deels ook ervaren en meer voldoening op dit vlak hebben dan medewerkers die 100% van de tijd op kantoor doorbrengen.

De cijfers van Gallup laten echter zien dat tussen de ervaren werkdruk van de twee laatstgenoemde groepen nauwelijks verschil zit. Medewerkers die hybride werken zijn met 37% tegenover 30% iets meer betrokken dan zij die volledig op kantoor zitten, maar beide groepen ervaren evenveel stress of gevoelens opgebrand te zijn.

Een ander onderzoek dat Gallup uitvoerde in samenwerking met Workhuman laat zien dat medewerkers die weinig stress ervaren, goed management en prettige werkwijzen als gemene deler hebben. 

Het menselijk element op de werkplek

Op basis van bovenstaande onderzoeken concludeert Gallup dat een focus op het menselijk element van werk belangrijker is dan de locatie waarop men werkt. De verscheidene onderzoeken die ze hebben uitgevoerd, wijzen op de volgende elementen als cruciaal:

  1. Heldere verwachtingen: duidelijkheid over rollen en verwachte uitkomsten zijn des te belangrijker als schema’s en werkplekken minder duidelijk worden. Managers die heldere verwachtingen uitspreken, meedenken over prioriteiten en beschikbaar en benaderbaar zijn kunnen dit faciliteren.
  2. Realistische KPI’s: door medewerkers te betrekken bij het opstellen van doelen sluiten deze beter aan bij hun werk-privé-balans.  Door frequent contact onstaat er betere accountability.
  3. Erkenning: medewerkers die zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen, hebben 4,2 keer zo vaak het gevoel dat hun werkgever betrokken is bij hun welzijn. Ook is het benoemen van dat wat goed gaat een krachtige manier om de normen en waarden van het bedrijf over te brengen op de medewerker.
Eline Vink-Bongertman is multidisciplinair organisatieadviseur en begeleidt teams, werknemers en ondernemers om duurzaam en toekomstbestendig productief te zijn. Dit doet ze met Teamdag2.0 (teamdag, heidag en training in één) en tijdens interim samenwerkingen waarbij ze vanuit een coördinerende rol ondersteuning en advies biedt om processen te optimaliseren.Eline is projectcoördinator bij ZiPmedia en schrijft voor HRMorgen artikelen over effectief samenwerken en de toekomst van werk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *