"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Nederlandse werknemers op Polen na meest tevreden werknemers van Europa

Bijna de helft van alle Nederlandse werknemers is tevreden over het volledige salarispakket. Maar toch valt er nog wel iets te wensen. Bovenaan hun wensenlijstje staan een vast salaris, extra vakantiedagen en flexibele werkuren.

Ongeveer de helft (49%) van de Nederlandse werknemers is tevreden over het volledige salarispakket. Bijna een derde (30,6%) staat hier neutraal tegenover en 13,5 procent is ontevreden. Met deze scores staat Nederland op de tweede plek van de meest tevreden werknemers in Europa. 

Dat blijkt uit een grootschalig en internationaal onderzoek door de Europese HR-dienstverlener SD Worx, uitgevoerd onder ruim 5.000 bedrijven en 18.000 werknemers uit 18 Europese landen, waaronder Nederland. Polen is koploper met een tevredenheidspercentage van 51 procent. Servië staat onderaan met slechts 20 procent tevredenheid.

Wat maakt een bedrijf echt aantrekkelijk?

Een leuke werksfeer, een aantrekkelijk salaris, kansen om door te groeien of werkzekerheid: wat maakt een bedrijf nu écht aantrekkelijk? Voor 57,7% van de Nederlandse werknemers blijft het salaris de belangrijkste factor. Daarmee is salaris niet alleen de voornaamste reden om voor een werkgever te kiezen, maar ook om een werkgever te verlaten. Een fijne werksfeer en collega’s staat op de tweede plek (50,2%), gevolgd door afstand en bereikbaarheid van de werkplek (38,0%), aandacht voor werk-privébalans (33,3%) en zinvol, interessant en uitdagend werk (31,7%).

Transparant beloningsbeleid

SD Worx onderzocht ook hoe het is gesteld met de communicatie over het salarispakket. Als werknemers niet weten wat hun salarispakket inhoudt, kunnen ze het namelijk niet correct beoordelen. Van de Nederlandse werknemers geeft bijna de helft (49,7%) aan dat de organisatie voldoende communiceert over het beloningsbeleid en eventuele wijzigingen. Ongeveer evenveel werknemers (49,5%) zijn tevreden over de transparantie van het salarisbeleid. Wel geeft 15 procent aan dat de communicatie over het salarisbeleid beter kan en 16 procent vindt dat de werkgever transparanter kan zijn over de inhoud van het salarispakket.

“Loon blijft een belangrijke factor in de keuze voor een werkgever en draagt sterk bij aan de motivatie en tevredenheid”, zegt Hans Kroese, Manager SD Worx Reward. “Daarnaast zien we een toenemende mate van personalisering in de relatie tussen werkgever en werknemer. Het is dan ook belangrijk om je beloningsbeleid te personaliseren om maximaal te voldoen aan de unieke behoeften van elke werknemer.”

Verschillende vormen van beloning

Het totale salarispakket bestaat uit meer dan alleen een vast salaris. De Europese werknemer ontvangt gemiddeld wel zeven verschillende vormen van beloning. België, Slovenië en Polen lopen voorop met negen vormen, terwijl het aantal beloningsvormen het laagst ligt in Italië (5), Spanje (6) en Denemarken (6). 

De meest voorkomende vormen van beloning die Nederlandse werknemers ontvangen, zijn een vast salaris (85,5%), flexibele werktijden (53%) en cadeaus voor speciale gelegenheden (47,7%).

Vast salaris, extra vakantie en flexibele werkuren

Maar wat willen Nederlanders nu écht? Bovenaan het wensenlijstje van Nederlandse werknemers staan een vast salaris (54,5%), extra bovenwettelijke vakantiedagen (45,5%) en flexibele werkuren (35,7%). Toch bieden slechts drie op de tien organisaties (31,4%) dit ook daadwerkelijk aan. Ten slotte zijn studie- en trainingsdagen en cadeaus voor speciale gelegenheden populair bij werknemers (beide met 22%).

“Werkgevers die investeren in een breed scala aan beloningen, zoals extra bovenwettelijke vakantiedagen en flexibele werkuren, laten zien dat ze de behoeften van hun werknemers echt begrijpen”, zegt Kroese. “Dit helpt niet alleen bij het aantrekken van talent, maar ook om een werkomgeving te creëren waar werknemers zich gewaardeerd voelen en waarin ze gemotiveerd blijven. Een moderne en flexibele aanpak in het beloningsbeleid kan het verschil maken in de huidige competitieve arbeidsmarkt.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *