"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Door hun ‘people first’-strategie blijft dit Amerikaanse bedrijf stevig doorgroeien

Door de ‘people first’-strategie haalde siropenfabrikant Torani een omzet van $500 miljoen per jaar. Gemiddeld verdubbelt het bedrijf elke vier jaar zijn omzet.

De Amerikaanse siropenfabrikant Torani mag er trots op zijn: zij zijn uitgegroeid tot een bedrijf met een omzet van $500 miljoen, zonder ooit te hoeven reorganiseren. Dankzij hun unieke ‘people first’-strategie blijven ze ongekend doorgroeien.

Een dergelijke ‘people first’-strategie is niet slechts een vriendelijk gebaar naar de werknemers, maar de bouwsteen van hun lange termijn succes. 

Contribution management

Een van hun innovaties is de manier waarop zij naar functioneringsgesprekken kijken. In een podcast legt CEO Melanie Dulbecco uit: “Wij geloven in kansen voor medewerkers om te groeien en te leren. En functioneringsgesprekken doen in feite het tegenovergestelde: de medewerker wordt in een hiërarchie geplaatst en krijgt te horen wat die goed en fout heeft gedaan.”

“Daarom hebben we dat vervangen door een contribution management-systeem. We leggen de nadruk op groei en ontwikkeling, waardoor medewerkers autonomie ervaren in het werkproces.” Dat werpt zijn vruchten af, zeker nu steeds meer medewerkers verlangen naar meer regie en agency over hoe zij de werkzaamheden volbrengen. 

Contribution Management richt zich in het bijzonder op vijf onderdelen: 

  1. Verschuif de focus naar ontwikkeling: Leg de nadruk op toekomstige groei in plaats van op prestaties uit het verleden. Ga in gesprek met werknemers over hun persoonlijke en professionele doelen en stem deze af op de doelstellingen van het bedrijf.
  2. Geef medewerkers zeggenschap: Werknemers worden aangemoedigd om hun eigen doelstellingen te bepalen, zodat ze hun carrièrepad zelf kunnen uitstippelen en ervoor kunnen zorgen dat hun doelen overeenkomen met de behoeften van het bedrijf.
  3. Stimuleer regelmatige feedback: In plaats van te vertrouwen op eenmalige beoordelingen per jaar, bevordert Torani continue feedback door middel van regelmatige check-ins, waardoor werknemers op koers blijven en de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.
  4. Train managers om te coachen: Managers worden opgeleid om op te treden als coaches in plaats van beoordelaars, om werknemers te helpen bij het identificeren van groeimogelijkheden en hen te begeleiden bij het bereiken van hun doelen.
  5. Meet bijdragen, niet alleen prestaties: Leg de focus op het evalueren van werknemers op basis van hun bijdragen aan het team en het bedrijf als geheel, wat samenwerking en gedeeld succes bevordert.

Een bijzonder beloningssysteem

Vrijwel alle bedrijven belonen medewerkers op basis van hun marktwaarde. Torani pakt dit anders aan. Zij bieden medewerkers allereerst een leefbaar loon aan, zodat elke medewerker – hoog- of laaggeschoold – een comfortabel leven kan leiden. Ook krijgen alle medewerkers een aandeel in het bedrijf (Employee Stock Ownership Plan, ESOP), waardoor iedereen meedeelt in het succes van het bedrijf.

Daarnaast heeft Torani een winstdelingsmodel geïmplementeerd waarbij bonussen zijn gekoppeld aan zowel omzetgroei als winstgevendheid. Deze aanpak zorgt ervoor dat alle werknemers, van productiemedewerkers tot leidinggevenden, gebaat zijn bij de prestaties van het bedrijf. Het is een krachtige motivator voor betrokkenheid, maar draagt ook bij aan een gevoel van eigenaarschap en loyaliteit onder het personeel.

Slim leiderschap

Torani heeft in haar bestaan verschillende catastrofes overleefd: de beurskrach van 1929, de Tweede Wereldoorlog, de oliecrisis van 1973, de grote crisis van 2008. En ook de coronapandemie. Dat Torani deze crisis heeft doorstaan zonder te hoeven reorganiseren (verkoop aan horeca is een groot deel van hun omzet), komt mede door slim leiderschap.

Dulbecco: “Elk jaar stellen we een driejarig plan op, waarin we een strategie uiteenzetten. Vlak voor de uitbraak van de pandemie stonden we op het punt om onze gehele fabriek te verhuizen naar de andere kant van de regio.” En toen brak het virus uit.

“We stelden het scenario op dat we 20 procent van onze omzet zouden verliezen”, herinnert Dulbecco zich. Daarnaast stelden ze ook scenario’s op voor een omzetverlies van 50 procent of meer. Door hun gewoonte om een driejarig plan op te stellen en het scenario van 20 procent omzetverlies, konden zij snel schakelen en zo snel mogelijk kosten besparen zonder dat zij hierdoor personeel hoefden te ontslaan. Aan het einde van het jaar groeide het bedrijf ten opzichte van het jaar daarvoor. 

Investeren in mensen loont

De moraal van het verhaal van Torani is dat investeren in mensen niet alleen ‘het goede’ is, maar ook de slimste zakelijke beslissing van een bedrijf. Door een cultuur waarin mensen centraal staan en beloningen af te stemmen met het succes van het bedrijf, is het Torani gelukt om een succesvolle en bloeiende organisatie op te bouwen. Eentje die blijft groeien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *