"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Algemene AI-training niet de oplossing om werknemers AI-skills te geven

Kunstmatige intelligentie wordt steeds belangrijker voor bedrijven. En daarmee ook werknemers die met AI kunnen omgaan. Daarmee stimuleert de opkomst van AI de vraag naar training.

Uit onderzoek van Microsoft blijkt dat 79% van de leiders van mening is dat hun organisatie kunstmatige intelligentie moet adopteren om de concurrentie voor te blijven. Daarbij wordt het ook steeds belangrijker dat medewerkers AI-skills hebben. 66% van de leiders geeft aan dat ze iemand zonder AI-vaardigheden niet zullen aannemen. 

Maar met de krapte op de arbeidsmarkt zullen zij ook naar het huidige personeel en hun vaardigheden moeten kijken. David James, chief learning officer bij 360 Learning, vertelde aan het Britse HR magazine dat het voor HR steeds belangrijker is geworden om medewerkers AI-training aan te bieden. “AI-vaardigheden worden steeds meer een integraal onderdeel van het succes van bedrijven. Ervoor zorgen dat werknemers begrijpen hoe ze deze tools moeten gebruiken, is van cruciaal belang.” Maar met een algemene cursus voor het gebruik van kunstmatige intelligentie kom je er niet, stelt hij. “Om werknemers succesvol te laten zijn, moeten ze begrijpen wat het voor hen betekent in hun dagelijkse werk, en de begeleiding en ondersteuning krijgen die nodig is om te presteren.” 

Volgens HR Magazine meldt 61% van de werknemers dat ze generatieve AI-training willen. James geeft aan dat HR vaardigheidsbeoordelingen zou moeten uitvoeren om te begrijpen hoe AI-training kan worden afgestemd op de behoeften van zijn personeel. “Voordat nieuwe trainingsprogramma’s worden gelanceerd, moeten HR-teams vaardighedenbeoordelingen uitvoeren om kennislacunes en gebieden te begrijpen waar werknemers verdere training nodig hebben. Met deze kennis kunnen HR-teams hiaten zo effectief mogelijk proberen te overbruggen. Met beoordelingsgegevens kunnen HR-teams en leer- en ontwikkelingsteams dan vakexperts inschakelen, die vervolgens kunnen uitleggen hoe de juiste AI-tools moeten en kunnen worden gebruikt in de context van rollen en taken.”

Hou rekening met generaties

Minder dan de helft (44%) van de 2.000 Britse, door KPMG ondervraagde werkende volwassenen waren het er sterk mee eens dat zij over de juiste vaardigheden beschikten om hun taken effectief uit te voeren.

HR moet de AI-training afstemmen op elke generatie, adviseert Annabel Joseph, directeur mensen van het HR-softwareplatform Applaud. “De toekomst van werk vereist een AI-geletterd personeelsbestand, maar een one-size-fits-all trainingsaanpak volstaat niet in het huidige multigenerationele landschap. Het overbruggen van de technische kennis van millennials en generatie Z met de ervaring van generatie X en babyboomers vereist een gevarieerde trainingstoolbox. Hapklare leermodules, gamified ervaringen en meeslepende technologieën kunnen de betrokkenheid van jongere generaties stimuleren. Blend leren met fundamentele training biedt daarentegen een comfortabeler traject voor degenen die zich misschien minder technisch onderlegd voelen.”

Dit artikel is een verkorte vertaling van het artikel AI boom drives demand for training op de website van HR Magazine.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *