"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Top-downcommunicatie heeft grootste negatieve impact op Employee Experience

Top-downcommunicatie werkt erg demotiverend op de Employee experience (EX), zo blijkt uit onderzoek van Welliba. Dit terwijl organisaties communicatie niet altijd als item meenemen in hun jaarlijkse medewerkersonderzoeken.

De ervaring van medewerkers wordt door veel verschillende factoren beïnvloed, zowel door persoonlijke factoren als door omgevingsfactoren. Waar werkinhoudelijke factoren, zoals autonomie en flexibele werkregelingen een zeer positieve invloed hebben op de EX van HR-professionals, werkt de top-downcommunicatie binnen organisaties juist heel demotiverend, zo blijkt uit onderzoek van Welliba. 

Met 45 procent van de HR-professionals in Nederland die aangeven de top-downcommunicatie als demotiverend te ervaren, voert dit aspect de top 5 met blockers (factoren die een negatieve impact hebben op de EX) aan. Volgens Renate Hezemans, employee experience expert en country leader bij Welliba in Nederland, geldt dit niet alleen voor de EX van HR-professionals, maar zien we ook bij andere beroepsgroepen dat de top-downcommunicatie een van de meest voorkomende blockers is. 

Communicatie heeft impact op diverse KPI’s

Het Business Outcome Model van Welliba kan op basis van de resultaten belangrijke HR-metrieken voorspellen. Het model voorspelt enerzijds vier risicofactoren (verloop, verzuim, psychologische veiligheid, fysiek welzijn) en anderzijds vier betrokkenheidsfactoren (loyaliteit, vertrouwen, carrière en groei). 

Het blijkt dat top-downcommunicatie een enorme impact heeft op deze factoren. Loyaliteit, psychologische veiligheid, het verlooprisico en het vertrouwen van medewerkers worden allemaal beïnvloed door top-downcommunicatie. Slechte top-downcommunicatie heeft dus niet alleen invloed op de EX, maar beïnvloedt ook direct de business outcomes op een negatieve manier. 

Geen onderzoek naar communicatie

Het is dus belangrijk om als organisatie en als HR-afdeling aandacht te hebben voor de communicatie binnen de organisatie. In de praktijk blijkt echter niet elke organisatie naar communicatie te vragen in het jaarlijkse medewerkersonderzoek. De eerste aanbeveling is dan ook om communicatie wel als item mee te nemen in het medewerkersonderzoek.  

Multidisciplinaire verantwoordelijkheid

Wanneer je erachter komt dat de top-downcommunicatie een issue is binnen jouw organisatie, dan is het niet alleen de verantwoordelijkheid van de afdeling communicatie om dit te verbeteren. “Vanuit de employee experience-gedachte is het de bedoeling om multidisciplinair te gaan werken. Dus HR constateert dat er een probleem is met de top-downcommunicatie en gaat vervolgens samen met de afdeling communicatie werken aan een plan om dingen te verbeteren.”  

Het is belangrijk om eerst te begrijpen wat precies het probleem is. Communicatie is namelijk nogal een containerbegrip: het kan gaan over frequentie, over de inhoud van de boodschap, over de communicatiekanalen die gebruikt worden. Om te begrijpen wat er precies mis gaat, zul je verder onderzoek moeten doen. 

Je kunt hiervoor gebruik maken van een verdiepende vragenlijst over dit specifieke thema. Die stuur je ofwel naar een subgroep of naar de hele organisatie. Vervolgens ga je met focusgroepen aan de slag, je gaat persona’s maken. Want niet alle groepen medewerkers zullen dezelfde problemen met communicatie ervaren.

Het start met een goede meting

Daarna ga je ideeën bedenken om de problemen op te lossen. Vervolgens implementeer je samen met de afdeling communicatie één of twee ideeën, want je kunt niet alles in één keer aanpassen. Dat volg je dan eventueel eerst op met je focusgroep en vervolgens zou je in je volgende meting de verandering moeten zien. Dan zou moeten blijken dat de communicatie is verbeterd en dat er een verbetering zichtbaar is bij de business outcomes. 

Als je bijvoorbeeld weet dat top-downcommunicatie een van de belangrijke impactfactoren is voor je verlooprisico en  als je daar een interventie op doet, moet je na verloop van tijd je verloopriscio omlaag zien gaan. Zo krijg je direct feedback of je op de goede weg zit. 

Een positieve werknemerservaring is tegenwoordig onmisbaar geworden. Maar het verbeteren van de ervaring hoeft niet ingewikkeld te zijn. “Het start met een goede meting en begrijpen hoe verschillende factoren invloed hebben op de doelen die je wilt bereiken. Je kunt heel concreet stappen ondernemen met heel veel impact.” 

Meer lezen?

Download hier de samenvatting van het EX onderzoek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *