"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Kennismanagement: weten waar de kennis zit met behulp van tech

Kunstmatige intelligentie (AI) zal waarschijnlijk niet zomaar mensen vervangen. Maar mensen die AI goed gebruiken, zullen wel mensen vervangen die dat niet doen. Hetzelfde geldt voor organisaties. Bram Krijnen, partner HR Services bij Crowe Foederer, zegt hierover: “Organisaties die AI effectief inzetten, hebben een flinke voorsprong op anderen. Daarom is learning en kennismanagement zo cruciaal.”

Technologie heeft een steeds grotere invloed op ons werkleven. Het stelt ons in staat slimmer en efficiënter te werken en onze ontwikkeldoelen te bereiken. Nu er steeds minder mensen beschikbaar zijn op de arbeidsmarkt, moeten we alternatieve oplossingen vinden voor groei.Technologie kan deze oplossingen bieden. Marcel Donkers, innovatiepartner bij Crowe Foederer, benadrukt: “Met minder mensen beschikbaar op de arbeidsmarkt, moeten we alternatieve oplossingen vinden voor groei. Technologie biedt deze oplossingen. Het is essentieel om je personeelsbestand opnieuw te scholen, zodat ze technologie effectief kunnen gebruiken.”

Inzicht in de kennis van teams en medewerkers

Kennismanagement is een verlengstuk van de processen binnen je organisatie. Het is een effectief mechanisme om efficiënt en gericht kennis te verwerven via learning & development systemen. Marcel Donkers legt uit: “Learning- & development-systemen met geïntegreerde AI-tools werken twee kanten op. Voor medewerkers bieden ze een slim leerprogramma. Ze geven gerichte suggesties voor opleidingen die ze kunnen volgen als ze een bepaalde carrièrelijn willen volgen. Deze suggesties maakt het systeem met behulp van AI op basis van informatie uit andere functies die dezelfde stappen kennen.

Aan de andere kant geven deze systemen organisaties en HR inzicht in de kennis die al in huis is. Deze data kunnen gekoppeld worden aan de competenties die je als organisatie nodig hebt om je doelen te behalen. Met learning-oplossingen kun je zien wie die competenties al heeft en wie deze competenties binnen de organisatie aan het ontwikkelen is. Een gap-analyse maakt daarnaast inzichtelijk welke mensen welke competenties nog moeten ontwikkelen.

Doordat AI dagelijks kan meekijken met wat je doet, kun je een veel rijker profiel van de medewerker krijgen.

Als HR krijg je een veel gedetailleerder beeld van welke kennis een bepaalde medewerker of een team heeft. Eerst moesten we het doen met informatie uit cv’s, diploma’s en certificaten. Maar nu, doordat AI dagelijks kan meekijken met wat je doet, kun je een veel rijker profiel van de medewerker krijgen. Bram Krijnen voegt toe: “als je AI toestaat om mee te kijken met wat je doet, ‘vangt’ het bijvoorbeeld ook dat je aandacht besteedt aan je team, dat je geregeld presentaties geeft, dat je veel bezig bent met complexe vraagstukken, productontwikkelingsprojecten, et cetera.

Dit biedt voordelen omdat er vaak veel kennis en ervaring aanwezig is die HR vroeger niet zomaar uit systemen kon trekken en waarvan HR daarom dus niet wist dat deze competenties binnen de organisatie bestonden. Op deze manier dragen deze systemen bij aan de ontwikkeling naar een echte skills-based organisatie.”

Kennisborging: vanuit het hoofd in een gestructureerd systeem

Veel kennis zit verspreid in de organisatie: in hoofden, e-mails, documenten, enzovoort. Vaak is deze kennis niet goed gestructureerd, terwijl de kennis wel aanwezig is.Technologie en AI helpen om de (digitale) kennis op te sporen én te organiseren.

Vroeger was het moeilijk om zoekfuncties in te richten. Dan wist je dat je een document over een bepaald onderwerp had gemaakt, maar was het lastig om het juiste document boven water te krijgen. “AI maakt het veel gemakkelijker om deze kennis en informatie te ontsluiten, uit de systemen te halen en te verzamelen in een ‘wikipedia‘ achtige omgeving waardoor er kennisstructuren ontstaan waar de hele organisatie veel aan heeft. Dit geeft een boost aan kennismanagement en helpt organisaties verder te groeien.”

Aan de slag!

Kennismanagement en learning & development zijn cruciale pijlers voor organisaties in een tijdperk waar technologie en kunstmatige intelligentie een steeds grotere rol spelen. Bram benadrukt: “Door de juiste technologieën te omarmen en continu te investeren in inzicht in de ontwikkeling van medewerkers, kunnen organisaties niet alleen efficiënter en slimmer werken, maar ook de nodige vaardigheden voor de toekomst opbouwen. AI biedt unieke mogelijkheden om kennis binnen de organisatie te identificeren, te structureren en te benutten, wat tevens leidt tot een rijker inzicht in de competenties van medewerkers.”

Dus neem je voorsprong op je concurrenten door een echte skills-based organisatie te worden!

Lees ook: Succesvoller samenwerken met behulp van worktech? Breng HR en technologie samen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *