"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Drie op vier Gen-Z’ers willen dat werkgever rekening houdt met hun privéleven

Werkgevers die rekening houden met hun privéleven en actief investeren in het persoonlijk welzijn van hun medewerkers. Volgens onderzoek van detacheerder Bowers & Jackling zijn dat voor Gen-Z’ers belangrijke voorwaarden om voor een baan te kiezen.

Van alle Nederlandse Gen-Z’ers, vindt 72 procent dat werkgevers rekening moeten houden met hun privéleven. Een derde vindt het investeren in het persoonlijk welzijn van werknemers door een werkgever zelfs een belangrijke voorwaarde om voor een baan te kiezen. Dit blijkt uit onderzoek van detacheerder Bowers & Jackling.

Opvallend genoeg hechten vooral hoogopgeleide Gen-Z’ers veel waarde aan een werkgever die rekening houdt met hun privéleven (76 procent). Onder praktisch- en middelbaargeschoolden bedraagt dit 68 en 69 procent.

“Jongeren stellen andere eisen aan hun baan dan de generaties voor hen”, zegt Jacco Vingerling, CEO en oprichter van Bowers & Jackling. “Ook wij merken dat Gen-Z’ers een ander evenwicht zoeken tussen werk en privé dan bijvoorbeeld tien jaar geleden de norm was. Als werkgever vraagt dit om een andere benadering, waarbij de focus moet liggen op het interpersoonlijke aspect van werk, en nog belangrijker: het geluk van medewerkers.”

Oprechte interesse

Uit het onderzoek blijkt dat investeren in het welzijn van medewerkers van directe invloed kan zijn op de manier waarop zij invulling geven aan hun baan. Ook oprechte belangstelling wordt gewaardeerd: van alle Gen-Z’s vindt 31 procent het belangrijk dat hun werkgever oprecht geïnteresseerd is in hun privéleven.

Vingerling: “Door oprecht betrokken te zijn bij de menselijke kant van je organisatie, creëer je een werkomgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd en gemotiveerd voelen. Dit leidt uiteindelijk altijd tot betere prestaties en loyalere werknemers. Alleen interesse tonen, is echter niet genoeg. Oprechte betrokkenheid vraagt om daadwerkelijke interesse en weten wat je mensen drijft en gelukkig maakt, zowel professioneel als privé.”

Investeren in de toekomst

Naast rekening houden en interesse tonen, vindt meer dan de helft van de Nederlandse Gen-Z’ers het belangrijk dat hun werkgever actief investeert in het persoonlijk welzijn van zijn of haar medewerkers. Dit lijkt overigens geen overbodige luxe, want maar liefst 55 procent van de ondervraagden geeft aan dat hun privéleven een grote invloed heeft op hoe (goed) ze hun werk doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *