"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

‘Conscious Quitting’: de nieuwste trend onder jonge medewerkers

Steeds meer jonge medewerkers maken van ‘conscious quitting’ de norm: zij zeggen gerust hun baan op uit onvrede met het gebrek aan inspanningen van hun werkgever om de wereld te verbeteren. Wat kunnen werkgevers daartegen doen?

Medewerkers willen tegenwoordig meer dan een salaris. Ze verwachten dat wat voor hen persoonlijk belangrijk is, ook belangrijk is voor hun werkgever. Deze normen en waarden zijn voor de medewerkers niet onderhandelbaar en veel bedrijven schieten daarin tekort. Als hun werkgever niet voldoende inspanning levert om van de wereld een betere plek te maken, zeggen deze medewerkers hun baan op.

‘Conscious Quitting’, heet dit fenomeen, en het wordt langzaamaan de norm. Steeds meer werkenden willen niet meer werken voor een baas die zich vooral bezighoudt met het kortetermijnbelang en hoofdzakelijk de aandeelhouders dient, ten koste van het klimaat en de maatschappij.

Gevoel van desillusie

Conscious quitting staat voor een grotere, maatschappelijke trend onder jonge mensen op de werkvloer. Velen van hen voelen zich gedesillusioneerd door de moderne werkplek. Na hun opleiding of studie is aan deze jongeren gouden bergen beloofd, maar velen voelen zich ondergeschikt aan de belangen van aandeelhouders.

Dit past binnen de ‘Productivity–Pay Gap’: sinds het einde van de jaren 70 is er een kloof ontstaan tussen de economische productiviteit en het loon van de gemiddelde werknemer. Medewerkers werden productiever, waardoor er meer werd verdiend. Maar zij hebben het gevoel dat zij van deze hogere productiviteit niet de vruchten plukken. De winsten gaan, in de beleving van veel jonge mensen, naar hoofdzakelijk de aandeelhouders. Hierdoor is voor veel jonge medewerkers het gevoel ontstaan dat werken niet loont en dit draagt bij aan de bereidheid om te stoppen met werken als een werkgever niet voldoet aan hun morele eisen.

Vooral Gen-Z

Hoewel ‘bewust stoppen’ niet beperkt is tot één groep werknemers, zijn het hoofdzakelijk Gen-Z professionals die de trend zetten. Uit een onderzoek van Randstad blijkt dat bijna een derde (30%) vertrok bij een werkgever omdat die geen actie ondernam op het gebied van kwesties die voor hen belangrijk waren. Dit is meer dan in welke andere leeftijdsgroep dan ook.

Lees ook: Gen Z’s en millennials willen dat hun werkgevers actie ondernemen tegen klimaatverandering

Aangezien de verwachting is dat Gen Z vanaf dit jaar de babyboomers op de arbeidsmarkt zal inhalen, kunnen deze behoeftes moeilijk aan de kant worden geschoven. De jongste generaties zijn mondig en zijn niet bang om hun stem te laten horen en om hun ervaringen met een werkgever – positief of negatief – te delen.

Bewust kiezen voor duurzame werkgevers

De bereidheid om financiële zekerheid op te geven uit morele overwegingen is nieuw. Zo zijn AEX-genoteerde bedrijven die een paar jaar geleden populair waren bij net afgestudeerden, nu een stuk minder populair.

Bedrijven die ESG (Environmental, Social & Governance)-criteria hoog in het vaandel hebben zijn daarentegen veel populairder. Het gaat daarbij niet om holle frasen voor de bühne, maar de ambitie die medewerkers dag tot dag ervaren om werk te maken van deze ESG-doelstellingen.

Wat te doen?

Met andere woorden: bedrijven moeten iets met deze idealen van hun medewerkers. De redenen om te stoppen zullen per medewerker verschillen, maar deze thema’s zijn alomtegenwoordig in de huidige tijdgeest. Ze draaien vooral rond klimaat, sociale rechtvaardigheid en de relatie werk-privé.

Denk bijvoorbeeld aan de houding en acties van een werkgever als het gaat om de inclusie van de LGBTQI+-gemeenschap op de werkplek of het bevorderen van gendergelijkheid. Of aan de inspanningen van een werkgever om een positieve bijdrage te leveren aan het klimaat.

Lees ook: Onderzoek inclusie & diversiteit: “Management moet niet afwachten, maar pushen en ophalen”

Dat betekent: werk aan de winkel! Maak de ESG-ambities bespreekbaar en concreet. Zoals geschreven gaat het niet om loze beloftes over het ‘klimaatneutraal willen worden’, maar wel over concrete plannen. Hoe willen jullie dat aanpakken? Wat gaat dat vergen van jullie organisatie?

Betrek hierbij de werknemers. Luister naar hun ideeën, stelt het Sociaal Cultureel Planbureau in een notitie waarin het oplossingen noemt voor de toch al veel te krappe arbeidsmarkt. Door medewerkers mee te nemen in de besluitvorming zullen ze minder snel vertrekken als ze het niet eens zijn met het besluit.

ESG doelstellingen bieden inzicht

Door aan de slag te gaan met het formuleren van ESG-doelstellingen, krijgen veel organisaties inzicht in waar zij voor staan, zo schrijft Acture in een whitepaper. “Wij ontdekten dat wanneer je actief aan de slag gaat met duurzaamheid, dit juist tal van voordelen met zich meebrengt. Bijvoorbeeld een concretere missie en visie: waar willen we aan werken de komende jaren? Wat is onze stip op de horizon? Maar ook een betere propositie richting (potentiële) klanten en een beter onderscheidend vermogen ten opzichte van concurrenten.”

Eén reactie op dit bericht

  1. Zo te zien, hebben alle mensen die vatbaar zijn voor ‘conscious quitting’ dezelfde idealen en ‘normen en waarden’. Is dat zo? Vervalt daarmee het spectrum van politieke meningsverschillen dat ongetwijfeld ook in deze groep bestaat?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *