"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Drie strategieën om Gen Z voor je organisatie te winnen

Een Total Talent Management-strategie, flexibele werkregelingen aanbieden en Gen Z inzetten als katalysator voor AI. Daarmee kunnen organisaties Gen Z voor zich winnen.

Veel Gen Z’ers voelen zich niet aangetrokken tot de ‘standaard’ manier van werken. Deze nieuwe generatie is een katalysator voor verandering, en stimuleert een nieuwe kijk op de wereld van werk. Organisaties doen er daarom goed aan om hun oude denkpatronen te doorbreken. Tony Buffum, vice president of HR client strategy bij Upwork, geeft drie strategieën om Gen Z voor je organisatie te winnen.

Total Talent Management

Om concurrerend te blijven en toptalent aan te trekken, moeten organisaties een mentaliteit van “Total Talent Management” aannemen die de gebruikelijke wervings- en aanwervingsstrategieën overstijgt. De jongste generatie eist flexibiliteit en autonomie, waardoor velen van hen nieuwe manieren van werken omarmen, zoals freelancen. 

Daardoor is het voor bedrijven onvoldoende om alleen te vertrouwen op gebruikelijke strategieën voor het werven van talent om te voldoen aan de veranderende eisen van deze beroepsbevolking. Deze strategieën, die vooral gericht zijn op het werven van voltijdse werknemers, zijn ook nog eens tijdrovend en duur. 

In plaats daarvan is een Total Talent Management-strategie, een niet-traditionele benadering van talentoplossingen die gebruikmaakt van het grotere ‘ecosysteem’ van het personeelsbestand, inclusief freelancers, cruciaal om aan de bedrijfsbehoeften te voldoen. Zeker wanneer de talentmarkt zeer competitief is en projecten snel moeten worden uitgevoerd.

Door gebruik te maken van alle talenten in het ‘ecosysteem’, hebben HR-professionals de kans om deze veranderingen te omarmen. Ze kunnen het voortouw nemen bij deze verandering door Gen Z-medewerkers tegemoet te komen in hun behoeften en prioriteit te geven aan vaardigheden en behoeften in plaats van alleen maar aan het invullen van vacatures. Op deze manier kunnen organisaties gaten sneller en kosteneffectiever opvullen en werknemers tegelijkertijd een breder palet aan mogelijkheden bieden die aansluiten bij hun uiteenlopende voorkeuren en loopbaanaspiraties.

De controle uit handen geven

Het feit dat freelance werk steeds meer voorkomt, vooral onder Gen Z, geeft aan in hoeverre zij de flexibele werktijden waarderen. Deze generatie is de voorhoede van een belangrijke verschuiving die het traditionele 9-tot-5-werk uitdaagt. Voor mensen die op zoek zijn naar alternatieven biedt freelancen een mate van flexibiliteit en autonomie die normale banen simpelweg niet kunnen bieden.

Het verlangen naar controle is een belangrijke motivator om te gaan freelancen. Uit onderzoek van Upwork blijkt dat Gen Z-professionals om verschillende redenen de voorkeur geven aan freelancen: de flexibiliteit om hun eigen werktijden te bepalen (70%), de mogelijkheid om werk te doen waar ze gepassioneerd over zijn (62%), de mogelijkheid om hun persoonlijke ontwikkeling en carrièrepad in eigen handen te nemen (61%) en de wens om te werken in een omgeving die vrij is van de beperkingen van verwachtingen op basis van leeftijd, ras of geslacht (64%). Deze verschuiving duidt op een groeiende voorkeur voor meer autonomie over werkomstandigheden, klanten en werktijden.

Voor werkgevers betekent dit dat ze zich moeten aanpassen aan een nieuwe mentaliteit onder hun werknemers, die flexibiliteit en onafhankelijkheid waarderen. Door flexibele werkregelingen aan te bieden, kunnen werkgevers toptalent uit de Gen Z-generatie aantrekken, die op zoek zijn naar mogelijkheden die aansluiten bij hun levensstijl en carrièrewensen. Deze aanpak komt niet alleen tegemoet aan de behoeften van bedrijven, maar bevordert ook een meer betrokken personeelsbestand.

Gen Z als katalysator voor AI

Volgens recente gegevens van Microsoft zegt 66% van het topmanagement dat ze niemand zouden aannemen zonder AI-vaardigheden. Van oudsher hebben organisaties gehoor gegeven aan deze oproep door fulltime talent met AI-vaardigheden aan te nemen om een bepaald probleem op te lossen of de volgende innovatie te bouwen, maar die traditionele manier van denken mist een grote kans om meer efficiëntie te bereiken bij het aannemen en bijscholen van AI.

Uit gegevens blijkt dat Gen Z niet alleen bereid is om zichzelf de nodige vaardigheden aan te leren om concurrerend te blijven, maar ook zelf de bij- en omscholing op het gebied van AI op zich neemt. Eenenvijftig procent van alle Gen Z-professionals maakt gebruik van generatieve AI; freelancers van Gen Z maken hier echter nog meer gebruik van (61%) in vergelijking met hun leeftijdsgenoten die fulltime werken (41%). 

Bedrijven die AI sneller willen toepassen en sneller willen innoveren, doen er verstandig aan om gebruik te maken van de freelancers binnen Gen Z. Door gebruik te maken van dit technisch onderlegde en flexibele deel van de beroepsbevolking kan niet alleen de integratie van AI worden versneld, maar kunnen ook de adoptiegraad en efficiëntie in het hele bedrijf worden verhoogd voor betere prestaties. Door gebruik te maken van de interesse van Gen Z-freelancers in AI kunnen organisaties de concurrentie voorblijven en hun activiteiten toekomstbestendig maken, terwijl ze deze werknemers tegelijkertijd nog meer mogelijkheden bieden om deze vaardigheden verder te ontwikkelen.

Het is belangrijk om te erkennen dat Gen Z niet zomaar een nieuwe generatie werknemers is, maar een katalysator voor verandering in hoe we tegen werk aankijken. De toekomst van werk gaat over evolueren om te voldoen aan de veranderende behoeften van een dynamische beroepsbevolking. Gen Z staat in de voorhoede van deze transformatie. Ja, de machtsslinger zal blijven slingeren, maar met strategische aanpassingen kunnen we een evenwichtige manier van werken creëren waar zowel werkgevers als werknemers baat bij hebben.

Dit is een vertaling van het artikel To win with Gen Z, HR must break these old employer-employee paradigms

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *