"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Gen Z’s en millennials willen dat hun werkgevers actie ondernemen tegen klimaatverandering

De helft van de millennials en Gen Z’ers zet druk op hun werkgevers om actie te ondernemen tegen klimaatverandering, een trend die de afgelopen jaren gestaag is toegenomen. Dat blijkt uit een enquête van Deloitte. Ook denken zij op lange termijn na over de invloed van GenAI op hun carrière.

54 procent van de Gen Z’s wereldwijd en 46 procent van de millennials wereldwijd geeft aan dat zij zich recent angstig of bezorgd hebben gevoeld over klimaatverandering. Deze twee generaties vinden dat bedrijven een cruciale rol spelen in het beschermen van het klimaat.

Ongeveer de helft van alle Gen Z’ers en millennials in Nederland zet druk op hun werkgever om actie te ondernemen tegen klimaatverandering, een trend die de afgelopen jaren gestaag is toegenomen. Ongeveer 20 procent van de Gen Z’s en de millennials is van baan of branche veranderd vanwege zorgen over het milieu.

Dat blijkt uit de 2024 Gen Z & Millennial Survey van Deloitte, waarvoor zij 23.000 respondenten hebben onderzocht. 

Klimaatangst bij Gen Z en millenials

“Het onderzoek van dit jaar zet twee generaties in de schijnwerpers die worstelen met financiële onzekerheid, hoge stressniveaus en toenemende klimaatangst. Ze denken ook na over de invloed van snel evoluerende technologie, zoals GenAI, op hun baan en hun carrière beslissingen op langere termijn”, zegt Elizabeth Faber, Global Chief People & Purpose Officer bij Deloitte. “Maar deze twee generaties zien redenen voor optimisme in het komende jaar en ze blijven aandringen op de veranderingen die ze willen zien.”

Ruim de helft van de Nederlandse Gen Z’s en millennials ondernemen gerichte acties om hun persoonlijke impact op het milieu te verminderen. Als consumenten maken Gen Z’s en millennials vaak bewuste keuzes om bedrijven aan te sporen tot klimaatactie. Zo doet 26 procent van de Nederlandse Gen Z’s en een op de drie millennials fast fashion in de ban. Nog eens een kwart geeft aan dit in de toekomst te gaan doen. Ook kiest ongeveer een derde van de Gen Z’s en millennials ervoor om minder te vliegen en een vegetarisch of veganistisch dieet te volgen.

Economisch optimisme ondanks aanhoudende financiële zorgen

Voor het derde jaar op rij zijn de kosten van levensonderhoud de voornaamste zorg van Gen Z’s en millennials wereldwijd. Een meerderheid van de Gen Z’s en millennials geeft aan momenteel van salarisstrook naar salarisstrook te leven. Daarnaast voelt ongeveer drie op de tien Gen Z’s en millennials wereldwijd zich financieel niet zeker.

Toch is er sprake van voorzichtig economisch optimisme. Iets minder dan een derde van de Gen Z’s en millennials wereldwijd verwacht dat de economische situatie in hun land het komende jaar zal verbeteren. Nederlandse Gen Z’s zijn daarin iets optimistischer geworden dan voorheen. Van hen verwacht 34 procent een verbetering van de economische situatie in Nederland in de komende twaalf maanden. In 2023 was dit percentage nog slechts 19 procent.

Gen Z’s en millennials zijn onzeker over de impact van GenAI

Gen Z’s en millennials verwachten dat GenAI een aanzienlijke impact zal hebben op hun carrièrepaden en de manier waarop ze werken. Bijna zes op de tien Gen Z’s (59 procent) en iets meer dan de helft van de millennials (52 procent) wereldwijd verwacht door de ontwikkeling van GenAI op zoek te moeten gaan naar een baan die minder vatbaar is voor automatisering, zoals een praktisch beroep of ambacht.

Vijftien procent van de Nederlandse Gen Z’s en millennials die op het werk regelmatig GenAI gebruiken, vinden dat het gebruik van GenAI tijdwinst oplevert, de manier waarop ze werken verbetert en bij kan dragen aan een betere balans tussen werk en privé. Anderzijds zijn frequente gebruikers van GenAI op het werk er ook veel vaker van overtuigd dat GenAI-gestuurde automatisering banen zal laten verdwijnen.

Als reactie richten beide generaties zich op omscholing en opleiding. Ongeveer een derde van de Gen Z’s en millennials wereldwijd zegt echter dat hun werkgever hen voldoende traint in de mogelijkheden en voordelen van GenAI. 

Goede balans tussen werk en privé blijft prioriteit

Een goede balans tussen werk en privé blijft voor meer dan een kwart van de Nederlandse Gen Z’s en millennials prioriteit bij het kiezen van een werkgever. Ook flexibiliteit rondom werktijden is voor een vijfde van de Nederlandse Gen Z’s en millennials een belangrijke drijfveer om voor een organisatie aan de slag te gaan.

Ongeveer een vijfde van de Gen Z’s en millennials ervaart angst of stress gerelateerd aan werk; onder meer vanwege een hoge werkdruk en een gebrek aan ondersteuning vanuit leidinggevenden.

Het volledige onderzoek is te vinden op de website van Deloitte.