"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Arbeidsmarktkrapte: wat doen werkgevers om personeel te werven en te behouden?

Werkgevers maken zich grote zorgen over de gevolgen van hun onderlinge concurrentie om personeel. Ze trekken alle registers open om nieuw personeel aan te trekken en zittend personeel te behouden. Daarbij zetten ze vooral financiële middelen in. Daarvan is de aanbrengpremie de meest gebruikte. Dit blijkt uit het onderzoek ′Vissen in een steeds legere vijver’ van werkgeversvereniging AWVN.

Negen van de tien werkgevers heeft last van een tekort aan personeel. Over 2022 rapporteren zij een gemiddeld personeelsverloop van 12 procent. De verschillen tussen werkgevers zijn groot. Er zijn werkgevers die nauwelijks verloop rapporteren, terwijl andere werkgevers wel 50 procent van hun personeel zagen vertrekken.

Aanbrengpremie populair

Om nieuwe medewerkers aan te trekken, is de aanbrengpremie het meest gebruikte middel. 6 op de 10 werkgevers geeft aan deze maatregel in te zetten. Om personeel binnen te halen, zijn werkgevers ook bereid om nieuw personeel hoger in een schaal te plaatsen (45%), een arbeidsmarkttoeslag te geven (21%) of in een hogere schaal te plaatsen (20%).

Voor veel werkgevers is het lastig om nieuw personeel te binden, ondanks dat 44 procent aangeeft een vast contract aan te bieden. Mede hierdoor kiezen werkgevers ervoor om extern personeel in te huren. Vier op de vijf werkgevers geeft aan dat te doen vanwege de tekorten aan (vast) personeel. Ondanks al hun inspanningen blijft het lastig om personeel vast te houden. Mede daardoor loopt de werkdruk voor het personeel op, wat bevindingen uit een eerder onderzoek van AWVN bevestigt over de zorgen van werkgevers en de mentale gezondheid van werknemers.

Onderlinge concurrentie om personeel

AWVN signaleert dat werkgevers zich grote zorgen maken over de gevolgen van hun onderlinge concurrentie om personeel. Dit veroorzaakt hoge kosten, hoog personeelsverloop en verlies van kennis en ervaring. Financiële maatregelen alleen zijn niet voldoende,  zeker omdat die niet leiden tot meer mensen op de arbeidsmarkt. Er zijn daarom ook extra oplossingen nodig die zijn gericht op de langere termijn. Denk onder andere aan: arbeidsbesparende technologie, meer uren werken per persoon en inclusiever werven.

Vervolgonderzoek naar arbeidsmarktkrapte

Aan het AWVN-onderzoek in 2023 deden 415 werkgevers mee. Zij vormen een goede doorsnede van de marktsector in Nederland. Lees meer over het onderzoek ‘Vissen in een steeds legere vijver’. In 2024 doet AWVN een vervolgonderzoek. In dit nieuwe onderzoek zijn we extra benieuwd maar de maatregelen die werkgevers inzetten om werknemers te behouden.


Wat kunt u als werkgever doen bij personeelsgebrek? Op de website van AWVN leest u concrete tips.

Advies, informatie en netwerk voor werkgevers.