"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

In vijf stappen naar een beter onboardingstraject

Niets is zo belangrijk om nieuwe medewerkers te behouden als een warm welkom en een goede begeleiding, in vaktermen ‘onboarding’. Saskia Grit van UWV deelt een stappenplan dat daarbij helpt.

Waarom is onboarding zo belangrijk, en hoe pak je dit aan als werkgever? Collega Freek Kalkhoven schreef er een mooi artikel over.

✔️ Onboarding betekent letterlijk ‘aan boord stappen’: nieuwe medewerkers krijgen een warm welkom en goede begeleiding. 

✔️ Het gaat niet om korte, eenmalige acties om ze te verwelkomen, maar om een langdurig proces dat tijd en aandacht vraagt. 

✔️ Voor nieuwe medewerkers zijn met name hun ervaringen in het eerste jaar doorslaggevend. 

✔️ Uit een enquête van UWV blijkt dat 1 op de 5 werkgevers het inwerk- of begeleidingstraject van nieuwe medewerkers verbetert om te voorkomen dat ze weggaan.

✔️ In sectoren als het onderwijs, de overheid en sociaal werk, jeugdzorg & kinderopvang is dit hoger. 

✔️ In bijvoorbeeld het onderwijs en de kinderopvang is de werkdruk hoog en vallen veel mensen uit. Juist in deze sectoren zijn maatregelen om medewerkers te behouden van groot belang.

✔️ Freek geeft 5 praktische stappen om aan de slag te gaan met onboarding van nieuwe medewerkers:

➀ Wees klaar vóór de start (preboarding).

➁ Zorg voor een soepele (en vooral leuke!) eerste werkdag.

➂ Bespreek verwachtingen met elkaar.

➃ Geef nieuwe medewerkers continue begeleiding, bijvoorbeeld door een buddy of mentor. 

➄ Kijk terug op de eerste 100 dagen.

✔️ Lees meer over deze 5 stappen in deze flyer.

Saskia Grit is arbeidsmarktadviseur bij UWV. Ze deelt inzichten in kansen op werk en mogelijkheden om personeel te vinden. Als Top Voice op LinkedIn geeft Saskia korte samenvattingen van alle arbeidsmarkt publicaties van haar afdeling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *