"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Goed werkgeverschap en leiderschap: kostenpost of investering?

Zat organisaties zien investeren in goed werkgeverschap en leiderschap alleen maar als een kostenpost, zegt expert Kirsten de Roo. Als je als bedrijf succesvol wilt zijn, met de juiste mensen op de juiste plek, is dit juist een waardevolle investering die zichzelf terugverdient.

Goed werkgeverschap en leiderschap gaan hand in hand

De media staan bol van de artikelen, blogs, en opinies over de voordelen van investeren in je medewerkers en leiderschap. Ik doe er zelf graag aan mee. Het is geen geheim dat goed leiderschap cruciaal is als je een goede werkgever wilt zijn en de juiste mensen wilt aantrekken én behouden. Het verband tussen goed werkgeverschap en sterk leiderschap is inmiddels geen hogere wiskunde meer. Tevreden medewerkers leveren betere prestaties, blijven langer en dragen bij aan de groei en het succes van je bedrijf of organisatie.

Veel bedrijven hebben dit inzicht inmiddels wel. Zij zien het belang van investeren in hun medewerkers en leiderschap. Deze bedrijven begrijpen dat de winst op de lange termijn groter is dan de initiële kosten. Ze beseffen dat mensen een bedrijf kunnen maken of breken en handelen daarnaar. 

Door te investeren in leiderschap en een werkomgeving waarin medewerkers kunnen floreren, creëren ze een positieve bedrijfscultuur. Hun werkgeversimago zorgt ervoor dat mensen voor hen willen komen werken en ze graag willen blijven, tót het moment dat het goed is om weer afscheid te nemen. Maar ze blijven wel ambassadeurs. Mensen gaan met een goed gevoel weg in plaats van dat ze spijt hebben ooit voor deze werkgever te hebben gekozen.

‘We weten dat het belangrijk is, maar nu even niet’

Maar tegelijkertijd zijn er nog altijd genoeg bedrijven die hier niet in investeren. Zij zien goed werkgeverschap puur als een kostenpost. Ze opereren vaak vanuit de waan van de dag, waarbij de korte termijn en ad-hoc-oplossingen de boventoon voeren. Ze maken geen bewuste keuzes en zijn vooral bezig met het blussen van brandjes in plaats van met een stevig fundament en de toekomst van het bedrijf.

De focus ligt hier op de directe winst en operationele doelen, zonder rekening te houden met de langetermijneffecten van goed leiderschap en werkgeverschap. Deze organisaties weten ergens wel dat goed werkgeverschap belangrijk is, maar andere zaken krijgen prioriteit. Het gaat om zoveel mogelijk klanten werven of  gasten  helpen, of om zoveel mogelijk productie leveren, want ‘er moet geld verdiend worden’. 

Het behalen van de omzetdoelstellingen staat bovenaan. En dat is belangrijker dan goed werkgeverschap. Terwijl: kan dit niet goed samengaan? Of sterker nog: Is een goede productie of omzet niet het gevolg van – onder andere – goed werkgeverschap? Zoals eerder benoemd; mensen kunnen je bedrijf maken of breken. 

Veel verloop zorgt ervoor dat je nooit een goed team krijgt. Klanten die beginnen te klagen, omdat ze weer met een nieuw contactpersoon te maken hebben. Collega’s die meer werk moeten doen, omdat er te weinig mensen zijn of omdat er (weer) mensen ingewerkt moeten worden. Medewerkers die wel aan het werk zijn, maar weinig productief, omdat ze zich weinig betrokken voelen. En dit zijn maar een paar voorbeelden. Dit alles gaat ten koste van de productiviteit.

‘Ik wil het wel, maar de directie ziet het niet (zo)’

Uiteraard kan het zo zijn dat sommige leidinggevenden dit ook zien, maar dat dit niet geldt voor de directie/hoger management. En dat er alleen over omzet, productie of winst wordt gesproken in plaats van over goed leiderschap en  het vraagt om medewerkers te  faciliteren.. Er wordt niet of nauwelijks gekeken naar het ziekteverzuim, reden van het verloop, tevredenheid van medewerkers en hun betrokkenheid. Alleen de directe cijfers tellen. 

Het is belangrijk om deze bewustwording te vergroten. Bedrijven die niet investeren in goed werkgeverschap en leiderschap, hebben daarmee een negatieve invloed op de betrokkenheid, verloop en dus ook op de productiviteit van medewerkers. Uiteindelijk is dit een keuze die hen op de lange termijn duur komt te staan. 

‘We kiezen heel bewust om geen aandacht te geven aan goed werkgeverschap’

Daarnaast kan het wel zo zijn dat sommige bedrijven dondersgoed weten dat ze geen goede werkgever zijn, maar daar simpelweg voor kiezen omdat ze alleen maar op de korte termijn gericht zijn. ‘Met de consequenties dealen we dan wel weer’, wordt er gedacht. 

Of een bedrijf gaat reorganiseren en  wil graag dat er mensen vertrekken. Uiteraard kun je dan ook vanuit goed werkgeverschap goed afscheid nemen, maar daar geven deze bedrijven niet de voorkeur aan. Het geld is wat telt. Vaak benoemen die bedrijven dit niet zo en zijn ze daar niet transparant in, maar is het wel aan alles merkbaar. Wat deze organisaties voor het gemak vergeten, is dathet niet best gesteld is met hun werkgeversimago. Als ze mensen nodig hebben, zal het daarom zeer moeilijk worden om die te vinden én te behouden. Het is de keuze die bedrijven daarin zelf maken. “Korte-termijn-fijn betekent in de regel lange-termijn-pijn.”

Kies  voor de toekomst

Goed leiderschap en goed werkgeverschap zijn geen luxe, maar een noodzaak in deze arbeidsmarkt. Investeren hierin is geen kostenpost, maar een investering in de toekomst van je bedrijf. En dat is een keuze die elke organisatie bewust zou moeten maken.


Wil je meer weten over goed werkgeverschap? Luister dan ook naar mijn podcast ‘Leiders & Herrieschoppers: Goed werkgeverschap is geen extraatje’ 

Kirsten de Roo (1982) heeft meer dan 15 jaar ervaring met het inzetten van de juiste mensen op de juiste plek binnen het MKB en corporate organisaties. Ze is oprichter van Nelissen & De Roo Recruitment, auteur van de boeken 'De Perfecte Match' en 'Personeelstekort begint bij jezelf'. Kirsten coacht en traint leidinggevenden en ondernemers in hun leiderschap. Daarnaast geeft ze regelmatig lezingen over werkgeverschap en leiderschap. Iedere week is haar podcast 'Leiders & Herrieschoppers' te beluisteren op de podcastkanalen.