"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Ruim baan voor de recruiter van morgen!

De meest succesvolle bedrijven beschouwen recruitment niet meer als slechts het werven van personeel, maar als een strategische functie, zegt Josh Bersin. De recruiter van morgen is cruciaal voor het bereiken van bedrijfsdoelstellingen. Ruim baan voor de recruiter van morgen!

Ruim 58% van de bedrijven wereldwijd ervaart het tekort aan geschikt personeel als de belangrijkste obstakels voor hun bedrijfsdoelstelling. Daarnaast gelooft meer dan driekwart van de directeuren dat zij hun talentontwikkelingsprogramma’s anders moeten vormgeven om verder te kunnen groeien.

Tegelijkertijd is slechts 32% van de Human Resource Officers bezig met enige vorm van strategische planning van het personeelsbestand. Uit een CEO-enquête van PwC bleek dat CEO’s het wervingsproces als bureaucratisch en stroperig ervaren. Wanneer er gesneden moet worden, valt bijltjesdag vaak bij de budgetten voor recruitment.

Dat levert een interessante paradox op, constateert Josh Bersin: bedrijven ervaren recruitment als stroperig en snijden als eerste deze afdeling, tegelijkertijd ervaren ze een tekort aan personeel met de juiste vaardigheden om hun bedrijfsdoelen te bereiken. Dat wat het probleem moet verhelpen, is waar gesneden wordt.

De recruiter van morgen

Uit een onderzoek van Bersin bleek dat de meest succesvolle bedrijven vooral intern werven, gebruik maken van tools om talent te ontdekken en continu interne ontwikkelingstrajecten aanbieden om nieuwe vaardigheden binnen het bedrijf te kweken. Simpelweg profielen voor mogelijke kandidaten over de schutting gooien bij recruitment, is niet meer voldoende: de mensen die nodig zijn, zijn al binnen de organisatie.

De bedrijven die succesvol waren in het intern werven, begrepen dat de recruiter van de toekomst niet enkel bezig was met het werven van buiten. Binnen deze bedrijven werden recruiters bevorderd tot een strategische functie: talent acquisition (TA) fuseerde met Learning en Development (L&D). De functie ‘recruiter’ werd omgedoopt tot ’talentadviseur’. Bij Mastercard, de licentieverstrekker voor debet- en kredietkaarten, zijn recruiters ‘Carrière Coaches’ geworden, om zo mensen te begeleiden en ze op de juiste plek te krijgen.

Terwijl door de opkomst van AI veel administratieve taken van recruitment automatisch verricht kunnen worden, wordt de nieuwe vorm van recruitment dus een stuk mensgerichter. De recruiter van de toekomst moet interne kandidaten begeleiden, de bedrijfscultuur goed begrijpen en veel kennis hebben van functies, rollen en bedrijfsdynamiek. In deze rollen zijn het niet slechts recruiters, maar strategische adviseurs voor de vraag hoe bedrijven ervoor zorgen dat zij de juiste vaardigheden in huis hebben.

Wat moeten bedrijven doen?

Succesvolle, marktleidende bedrijven hebben de rollen van recruitment getransformeerd tot die van een ‘talent adviseur’ en integreren recruitment met L&D, carrièremanagement en medewerkersbetrokkenheid. Werving van de toekomst is niet slechts werven van buitenaf, maar een lange termijn visie ontwikkelen.

Dit is een samenvattende vertaling van het artikel Research Shows It’s Time To Reinvent Talent Acquisition op de website van Josh Bersin.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *