"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

“Generatie Z ken ik heel goed, die woont bij mij thuis”

Er zijn altijd verschillen tussen generaties, maar de jongste groep op de arbeidsmarkt, Generatie Z, is toch wel echt anders dan de rest. Dat merken ze ook bij het modebedrijf WE Fashion, waar veel jonge mensen werken, zegt European HR Director Elianne Havinga in een interview met Compagnon.

Ze is nieuwsgierig, creatief en dol op alles wat gaat over mensen en organisaties. Elianne Havinga werkt sinds 2020 als European HR Director bij WE Fashion.

“Het HR-vak stroomt door mijn bloed. Geen mens is hetzelfde. Mensen zijn ongrijpbaar en onvoorspelbaar. Dat maakt het werken mét en voor mensen het allerleukste wat er is.”

Ze is ook nieuwsgierig naar de jongste generatie op arbeidsmarkt, Generatie Z. In de winkelfilialen van WE is zo’n 70% Gen Z’er. Op het hoofdkantoor zo’n 35%. Ook haar kinderen vallen in die leeftijdscategorie: jongeren tot 25 jaar. Ze ziet dus iedere dag hoe deze generatie leeft en wat ze belangrijk vinden.

“Generaties worden gevormd door de sociale, economische en technologische ontwikkelingen waarin ze opgroeien. Dit is de eerste generatie die zich geen leven zonder internet en smartphones kan voorstellen. Ze groeien op in een wereld van onbegrensde mogelijkheden maar ook van oorlogen, pandemieën en natuurrampen.”

Goede werk-privébalans

“‘Wat ga jíj́ doen om mij te ontwikkelen?’, is een vraag die ik regelmatig krijg.”

Elianne ziet dat de jongste groep op de arbeidsmarkt veel veeleisender en kritischer is bij het kiezen van een werkgever. “Voor Generatie Z ligt het werk voor het oprapen. Wij kunnen wel bedenken hoe wij het graag zouden willen, maar we moeten met hen meebewegen willen we jong talent aantrekken.”

Exemplarisch voor de jonge generatie is dat ze hechten aan vrijheid en persoonlijke groei. Ze willen hun werkweek op een heel andere manier invullen dan hoe we tot nu toe altijd hebben gedaan. Meer zelf bepalen wánneer ze wát doen. En niet meer vijf dagen voor één werkgever werken maar ook één of twee dagen in de week tijd om losse opdrachten te kunnen doen, vrijwilligerswerk, hobby’s of sport.”

Digitaal moeiteloos verbinden

Dit is de eerste generatie die is opgegroeid in een volledig digitale wereld. “Mijn kinderen vinden het doodnormaal dat je een kaartje voor een festival koopt, een Uber boekt en een half uur later op een festival staat. Wij moesten dat maanden van tevoren plannen. En niemand van deze generatie kijkt regelmatig naar z’n mail. Niet zo gek ook, ze zijn daar niet mee opgegroeid. Snapchat, Whatsapp en TikTok, dát zijn hún communicatiemiddelen.”

Terwijl ze in de digitale wereld moeiteloos verbindingen leggen, kan dit in de fysieke wereld een uitdaging zijn. “Als je gewend bent dat alles naar je toekomt en je moet een keer zelf initiatief tonen of ergens op afstappen, dan is dat veel lastiger.”

Andere manieren van communiceren

Bij WE maken ze het solliciteren daarom zo laagdrempelig mogelijk. Recruitment voor de winkels gaat via Whatsapp. “Je kunt aangeven wanneer en hoeveel dagen je wilt werken. Via Whatsapp nodigen we je uit voor een gesprek.”

Tegelijk is het verloop hoog bij deze generatie. Ze zeggen makkelijk af of komen niet meer opdagen. “Als het ze niet zint, zijn ze na een paar weken of maanden weg. Ze hoeven niet zonder baan te zitten, dat maakt dat je een hele andere attitude kunt hebben.”

Natuurrampen en oorlogen

Nog iets dat de jongere generatie belangrijk vindt: sociale impact. “Dertig jaar geleden was er een keer een vulkaanuitbarsting. Nu zijn overstromingen en hittegolven iets van alledag. Gen Z’ers maken zich zorgen over de toekomst van de aarde. Tijdens sollicitaties vragen mensen ons wat we doen aan duurzaamheid en diversiteit.”

WE heeft vorig jaar de diversiteitscharter getekend bij de SER en sinds twee jaar is er de Diversity & Inclusivity counsel. In de counsel bespreken ze onderwerpen en thema’s aangaande D&I.

Skills steeds belangrijker

Wat ook verandert met de komst van de nieuwe generatie is dat cv en opleiding steeds minder relevant worden. “We kijken steeds vaker naar vaardigheden. Mensen die net afgestudeerd zijn en bij ons komen werken, worden door ons opgeleid. Wij worden steeds meer een mentor.”

Het betekent ook dat de organisatie minder ‘old school’ vanuit functietitels en organisatiestructuren wordt ingericht maar dat vaardigheden bepalen naar welke functie/afdeling medewerkers doorstromen.

“Het herkennen van vaardigheden en matchen met een functie binnen de organisatie gebeurt nu nog in de hoofden van de HR-professionals, maar in de toekomst zal daar steeds betere tooling voor zijn.”


Blue zones

Gen Z hecht ook veel waarde aan mentale en fysieke gezondheid en ze kiezen er daarom bewust voor om hun werkdruk te verlagen.

Elianne heeft zich verdiept in de Blue Zones, de vijf gebieden in de wereld waar mensen het vaakst honderd jaar of ouder worden én wel in goede gezondheid. Waar komt dat door?

Vier factoren spelen een rol. De vier ‘batterijen’ noemt Elianne ze: fysiek, emotioneel, mentaal en sociaal. Wanneer deze in balans zijn, kunnen mensen vitaal oud worden.

Bij WE proberen ze die principes zo veel mogelijk toe te passen. Om de emotionele batterij op te laden houden ze bij WE bijvoorbeeld een dag in het jaar een ‘complimentendag’ waarbij werknemers elkaar complimenten en een wenskaart geven.

De fysieke batterij laden ze op door op kantoor sporten aan te bieden: bootcamp en boksen, twee keer in de week. Werknemers kunnen een voordelig fitnessabonnement afsluiten. Binnenkort is er een test voor pilateslessen in de pauze. Er is een landelijke fiets-naar-je-werk-dag. En het eten in het WE café proberen ze zo gezond mogelijk aan te bieden.


 

Compagnon helpt mensen en organisaties succesvol te zijn op de arbeidsmarkt. We bieden complete oplossingen voor recruitment-, employability- en HR-management.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *