"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Dit maakt Gen Z uniek en zes manieren om ze aan je te binden

Wat maakt Gen Z anders dan andere generaties? In het rapport Verbindend Werkgeverschap legt Randstad uit wat hen zo bijzonder maakt en hoe je hen aan je organisatie kan binden.

Wat maakt Gen Z anders dan andere generaties? In het rapport Verbindend Werkgeverschap legt Randstad uit wat hen zo bijzonder maakt en hoe je hen aan je organisatie kan binden. 

Digital natives en Agents of Change

Waar de babyboomgeneratie moeite heeft met elke computerprobleem dat zich voordoet, zullen Gen Z’ers zich veel beter kunnen redden. Deze generatie is opgegroeid in een digitale wereld. Dit maakt ze uniek ten opzichte van voorgaande generaties die zich moesten aanpassen aan digitale verandering. Generatie Z kent de digitale wereld op zijn duimpje. 

Daarnaast zien Gen Z’ers maatschappelijke problemen als hun pakkie an. In tegenstelling tot de millennials voelt Gen-Z zich sterk verantwoordelijk voor de problemen in de wereld. Gen-Z wil écht iets veranderen, en is niet bang om zichzelf te laten horen via social media. Als werkgever kun je hier voorzichtig punten op scoren, maar vooral veel punten op verliezen.

Individualistisch en kritisch op werk

In tegenstelling tot vorige generaties, is deze generatie is individualistischer ingesteld en wil ze meer vrijheid als het gaat om persoonlijke groei en werk-privébalans. Tegelijkertijd zijn ze op zoek naar iets wat groter is dan zichzelf en streven ze naar verbinding.

Ten tweede moet voor deze generatie werk aansluiten op persoonlijke drijfveren en identiteit. Is dat niet het geval? Dan switchen ze makkelijk naar een nieuwe werkgever. Deze veelzijdige generatie vraagt om een werkgever die rekening houdt met hun prioriteiten. 

Hoe bind je deze generatie aan je organisatie?

Waar Generatie X, Y en de babyboomers zo snel mogelijk willen weten of een baan geschikt voor ze is (33%), draaien Gen Z’ers dit om: zij geven een werkgever drie maanden de tijd om te bepalen of een baan geschikt voor hen is (44%). Deze verschillen in mentaliteit zijn belangrijk om in het achterhoofd te houden wanneer jouw organisatie Gen Z’ers moet werven.

Daarom biedt Randstad zes tips om deze generatie aan je organisatie te binden:

1. Zie de verschillen en zorg voor maatwerk

Gen Z is divers, dus behandel ze als individuen. Bied ruimte voor eigen werkmethoden, projecten en experimenten.

2. Geef vertrouwen en goede begeleiding

Gen Z’ers zijn zelfstandig en doen dingen graag op hun eigen manier. Kijk ze dus niet op de vingers, maar geef ze vertrouwen en biedt ondersteuning waar nodig.

3. Zorg voor groeimogelijkheden en leermomenten

Deze generatie wil persoonlijk en professioneel groeien. Bied dus opleidingen, trainingen en wisselende projectteams aan. Zo blijven ze nieuwe kennis en ervaring opdoen, terwijl ze jouw organisatie ook verder helpen!

4. Communiceer digitaal en gebruik social media

Spreek de taal van Gen Z. Zorg dus voor online zichtbaarheid en snelle communicatie. Word actief op de socials waar zij zitten: in elk geval TikTok en Instagram.

5. Focus op duurzaamheid, diversiteit en inclusiviteit

Gen Z is heel begaan met de maatschappij en het milieu. Laat dus zien wat je organisatie doet op het gebied van duurzaamheid, diversiteit en inclusie. Een gelijkwaardige behandeling is hierbij van groot belang. Van alle generaties beschouwen Gen Z’ers zich vaker als een minderheid dan andere generaties. Hier zorgvuldig en vertrouwelijk mee omgaan is daarom van groot belang. 

Nog belangrijker: betrek ze hier bij! Zorg daarom dat ze inspraak hebben, vraag wat ze belangrijk vinden en verwerk dat in je beleid. Niemand weet meer over deze thema’s dan deze generatie.

6. Verbind en inspireer

Gen Z hecht geen waarde aan hiërarchie. Dat iemand ouder is, een hogere functie heeft of het werk al langer doet dan zij, maakt hen eigenlijk niets uit. Deze jonge medewerkers zijn vooral onder de indruk van mensen die authentiek zijn en inhoudelijk overwicht hebben. Wees daarom positief, stimuleer open communicatie en inspireer hen met jouw passie en kennis.