"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Stel dat: er morgen geen euro budget meer is voor recruitment?!

Wat zou er gebeuren als alle budgetten voor recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding vanaf morgen zijn bevroren? Daar heeft ‘recruitment-goeroe’ Arjan Elbers wel een beeld bij. Dat schetst hij in deze tweede column van zijn serie ‘Stel dat’.

Stel je dat eens voor. Chef recruitment loopt naar zijn of haar afdeling en zegt: jongens en meiden; ga er even voor zitten. Zet je koffie even neer, dit is belangrijk! De kraan gaat vanaf morgen helemaal dicht. Jullie mogen zelf blijven werken, maar alle budgetten voor recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding zijn bevroren. Geen geld meer voor campagnes op social, geen poen meer voor jobboards en searchengines. Geen knaken voor bureaus meer. Lekker alles zelf gaan doen. En dat allemaal vanaf morgen.

2 kampen

Wat zou er dan toch gebeuren? Ik denk dat we na deze pittige mededeling van chef recruitment twee kampen van recruiters gaan zien. 

Kamp 1:
“Houdoe en bedankt, zoek het maar uit verder.” 

Kamp 2:
“Geen enkel probleem, we maken een strijdplan.”

Laat ik eerst eens inzoomen op kamp 1. Er zijn recruiters die een halve enterprise kunnen voorzien van talent met 2 paperclips, een pen en een kauwgombal. Maar er zijn ook recruiters die alleen maar “verkeer kunnen regelen”. Een vacature ophalen bij de hiringmanager, een opdracht naar bureaus uitzetten. Wachten op cv’s en met deze cv’s teruglopen naar de hiringmanager. Dat noem ik de verkeersregelaars.

Die verkeersregelaar kan helemaal niets meer als zijn of haar budget wordt bevroren. Ik verwacht dan ook dat alle recruiters van kamp 1 een andere carrière zullen kiezen met de snelheid van het licht.

Laten we vooral inzoomen op kamp 2. De professionals die helemaal geen geld nodig hebben om succesvol te zijn. De recruiters die energie en veel koffie om weten te zetten in nieuw talent! 

Wat we nodig hebben is een nieuw strijdplan, want alle jobboards, social mediacampagnes en andere vormen van acties zijn overnacht gestopt.

Creativiteit bevorderen

Door de component “geld” weg te halen, zal je de creativiteit bevorderen die nodig is om doelen te behalen. Alleen al om deze reden zou ik heel graag eens zien dat er een periode van een half jaar nergens meer budget is om te recruiten. Je zult echt zien dat dat een enorme stimulans is voor creativiteit en goede ideeën. 

Referral, sourcing en stages!

Referral is natuurlijk wervingsplan nummero uno dat dan opgetuigd of verbeterd wordt. Het eerste dat je doet als er geen budget is, is ervoor zorgen dat je binnen je organisatie een club serieuze ambassadeurs hebt die nieuw talent weten binnen te halen voor de hele organisatie.

En ja, ik houd er rekening mee dat er ook geen budget is om voor een referral-bonus. We belonen de collega’s die een nieuwe hire aandragen wel met twee extra vrije dagen of iets anders.

Het tweede plan dat waarschijnlijk gestart of verbeterd wordt, is sourcing. We kunnen natuurlijk zelf online talentpools maken en talent verleiden.

Wat ik tot slot zou doen, als alle werk-cash uit mijn handen is geroofd, is ervoor zorgen dat we Nederlands beste leerbedrijf zijn. Dat we stagiaires werven en begeleiden zoals we nog nooit eerder hebben gedaan. Nee, deze mensen zijn morgen nog niet operationeel in je organisatie. Maar ja, dit is wel “de” manier om talent klaar te stomen en op te warmen voor de komende jaren.

Ik zou als budgetloze recruiter vooral mijn energie richten op deze drie acties. Daarnaast zou ik echt wel gaan graven in de oud-werkenden (kunnen we daar nog wat mensen uit terug hosselen?). Of een guerilla-recruitmentstunt bedenken zonder poen, die wat PR-waarde heeft. Maar in de basis zou ik drie dingen heel erg goed gaan doen: referral, sourcing en stages. 

Kwaliteit

Ik denk echt dat, als je de component geld weghaalt, niet alleen de creativiteit maar ook de kwaliteit van de acties enorm zal toenemen. Je moet per slot van rekening wel een goede referral-campagne hebben draaien. Je moet aan kwalitatieve sourcing doen, anders is er geen resultaat. En je stages moeten gewoon top zijn, anders worden deze puppy’s geen nieuwe medewerkers van je na hun schoolperiode. Je kunt namelijk niet meer aan de geldknop draaien als het resultaat “medium tot slecht” is. 

Resume:

Morgen geen Euro voor recruitment meer, is een scenario dat we de komende jaren waarschijnlijk niet gaan zien. Terwijl het juist weleens een hele goede drijver zou kunnen zijn voor meer creativiteit, kwaliteit en focus!


Arjan Elbers is één van Nederlands grootste recruitment vakidioten. Met Stichting Guruz verkleint hij het kennisgat tussen mbo-onderwijs en arbeidsmarkt. Verder is hij keynote speaker, auteur van Het Recruitment Fundament & Recruitment Unicorns en voorzitter van Recruiters United.

In zijn maandelijkse column “Stel dat” schrijft hij over zaken in de arbeidsmarkt en recruitment die eens vanuit een andere kant belicht worden.

Arjan Elbers (bouwjaar 1978) is Brabander in hart en nieren. Hij werkte ruim 10 jaar in (inter)nationaal corporate- en bureau recruitment voordat hij in 2009 zelfstandig ondernemer werd.Ondernemer: Trotse oprichter van de non-profit Stichting Guruz (briljante online gastcolleges voor maximaal mbo sinds 2022). Mede-oprichter & Recruitment Strateeg van Getnoticed (waanzinnige recruitment- en werken-bij websites sinds 2009).Spreker: Keynote speaker over: Anders kijken naar arbeid, Het Recruitment Fundament, Mbo de Gouden Doelgroep, Guerilla Recruitment Marketing & Recruitment Unicorns.Auteur: Het Recruitment Fundament, Saffraan & Sjalot, Recruitment Unicorns.Bestuurder: Voorzitter van Recruiters United & Adviseur bij Purple Squirrel Effect.Meer informatie over een bepaald onderwerp of gewoon linken? Connect hem via LinkedIn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *