"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Webinar laat zien hoe je als organisatie concreet met AI aan de slag kunt

Organisaties moeten nu in beweging komen met de adoptie van AI, anders missen ze de slag, vinden Bram Krijnen en Marcel Donkers van Crowe Foederer. Ze organiseren een webinar, waar aan de hand van een case vooral wordt getoond hoe je dat in de praktijk aanpakt: “Schaf niet zomaar een tool aan, maar kijk eerst heel goed waar je een slag kunt maken. Als je per functie precies weet waar arbeidsintensief werk zit, dan kun je ervoor zorgen dat je alles uit je tools haalt.”

Op 18 juni organiseert Crowe een webinar onder de titel “Mens en AI: de evolutie van werk”. Het wordt vooral een webinar met een praktische insteek, leggen Bram Krijnen, Partner bij Crowe HR Services, en Marcel Donkers, Innovatiepartner bij Crowe Foederer, uit.  

Marcel: “Ons uitgangspunt is niet dat mensen vervangen gaan worden door AI. Wij geloven er wel sterk in dat mensen die AI op de juiste manier toepassen, mensen zullen vervangen die dat niet doen. Die gedachte kun je doortrekken naar bedrijven: bedrijven die AI goed inzetten zullen bedrijven die dat niet doen vervangen.” 

Bram: “We willen met het webinar inspireren, maar ook vooral de realiteit en de toepasbaarheid van dingen laten zien. 

Volwassenheid

Om voor organisaties inzichtelijk te maken waar ze zelf staan rondom de adoptie van technologie hebben we vorig jaar ons HRTech-volwassenheidsmodel ontwikkeld. Aan de hand van dat model kunnen organisaties hun eigen volwassenheid plotten op een schaal van 1 tot 5 op een aantal thema’s: processen, tooling en koppeling, team, data en privacy en tot slot de user experience. Dit model hebben we verbreed en vertaald naar een Technology-volwassenheidsmodel dat het hele bedrijf raakt. Door die verbreding kun je als organisatie ook zien waar je staat op vakgebieden als finance en IT. 

We gaan in het webinar een case beschrijven, waarmee we inzichtelijk maken wat mensen in hun eigen organisatie met AI kunnen doen en hoe ze stappen kunnen zetten. De case laat een soort war-story van een klant zien, waarin we in kaart brengen hoe het bedrijf is georganiseerd, waar ze nu staan en waar ze naartoe willen.

We laten in de case vooral ook zien hoe je strategische doelen vertaalt naar concrete acties. Die probeer je ook te plotten in je business case, zodat mensen zien: ‘als ik deze actie toepas, heeft dat direct een positieve impact op onze productiviteit’.”

Stroomlijnen

Marcel: “De case die we hebben ontwikkeld is gebaseerd op onze ervaringen bij klanten en beschrijft een organisatie die nog aan het begin staat. Door middel van een assessment maken we zichtbaar waar de organisatie staat met de adoptie van AI, welke initiatieven al genomen zijn, waarmee mensen al experimenteren en welke tools er al gebruikt worden. De organisatie in de case wil de focus leggen op de productiviteit van de workforce. We gaan kijken welke mensen in de organisatie werkzaam zijn, welke competenties die mensen hebben en welke tools ze al gebruiken. 

Het opstellen van een functieomschrijving, waar nu een uur voor nodig is, kan met inzet van AI in 10 minuten.

We brengen bijvoorbeeld de dag uit het leven van een HR-professional in kaart en van daaruit zien we waar de mogelijkheden zitten om arbeidsintensieve taken met hulp van AI verder te stroomlijnen. Bijvoorbeeld: het opstellen van een functieomschrijving, waar nu een uur voor nodig is, kan met inzet van AI in 10 minuten. Zo laat je zien hoeveel een HR-medewerker in een week aan efficiency kan winnen. Als je per functie precies weet waar arbeidsintensief werk zit, dan kun je ervoor zorgen dat je alles uit je tools haalt. Op die manier krijg je voor jezelf een onderbouwing.

Onderbouwing

Die onderbouwing is belangrijk, want het gaat vaak toch om significante kostenposten. Stel dat je 700 medewerkers hebt en je betaalt 30 euro per medewerker per maand aan Microsoft Copilot, dan wil je wel weten hoeveel efficiency je daarmee gaat realiseren.

Dat is wat we met de case willen laten zien: waar ga je beginnen. Schaf niet zomaar Copilot aan, maar kijk eerst heel goed waar je een slag kunt maken. Door zulke inzichten kan iedere organisatie zelf beginnen met het beter inzetten van AI.”

Bram: “We willen mensen meegeven dat ze nu in actie moeten komen en we willen ze laten zien hoe ze dat kunnen doen. Als ze nog drie jaar wachten zitten we weer in een totaal andere wereld.”

Nieuwsgierigheid creëren

Marcel: ”Organisaties moeten bij zichzelf nieuwsgierigheid creëren naar de toekomst. Je kunt niet over een paar jaar in één keer de sprong maken. Ik vergelijk het vaak met het aanmeten van een gezondere leefstijl. Als je op 31 december zegt ‘volgend jaar ga ik gezonder leven’, dan komt dat pas uit als je dat een jaar lang op verschillende manieren hebt nageleefd. Zo is het ook met de adoptie van AI: je moet echt beweging realiseren, dat doe je niet overnight.”

Bram: “We laten in het webinar niet alleen zien hoe bedrijven aan de slag kunnen gaan. We bieden ze ook aan om een quick scan in te vullen waarmee ze zichzelf op ons volwassenheidsmodel kunnen plotten. Dat biedt extra inzicht om echt concreet aan de slag te gaan.”


Crowe Webinar Mens en AI: de evolutie van werk

Wil je meer inzicht krijgen in de wijze waarop jouw organisatie synergie bereikt tussen menselijke capaciteiten en de opkomst van Artificial Intelligence?  

We gaan in het webinar niet alleen de mogelijkheden van AI verkennen, maar ook de impact ervan op verschillende functiegebieden binnen organisaties. 

Deze sessie biedt een unieke gelegenheid om te leren van experts op het gebied van AI en werk. 

Deelname is gratis! Registreer je vandaag nog om op 18 juni deel te nemen aan deze waardevolle sessie en ontvang een uitnodiging voor de Tech, Data & AI quickscan na afloop van het webinar.