"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

“Verbindend werkgeverschap” voorkomt polarisatie en spanningen op de werkvloer

Generatieverschillen, maar ook andere normen, waarden en politieke overtuiging leiden steeds vaker tot spanningen op de werkvloer. Maar dat biedt óók een kans voor werkgevers, vindt HR-dienstverlener Randstad Nederland. ‘Verbindend werkgeverschap’ is daarom een van de belangrijkste aanbevelingen uit de Employer Brand Research 2024 van Randstad.

De polarisatie in onze maatschappij stopt niet bij de voordeur van de werkgever: generatieverschillen maar ook andere normen, waarden en politieke overtuiging leiden steeds vaker tot spanningen op de werkvloer. Een uitdaging voor mensen die dagelijks met elkaar moeten werken maar óók een kans voor werkgevers, vindt HR-dienstverlener Randstad Nederland: “Werkgevers moeten het voortouw nemen om medewerkers te leren naar elkaar te luisteren met focus op wat ze gemeen hebben.”

Het zogeheten ‘verbindend werkgeverschap’ is één van de belangrijkste aanbevelingen uit het jaarlijkse Randstad Employer Brand Research. Oscar van Mourik, gedragswetenschapper bij Randstad Nederland, ziet dat onder werkenden steeds meer verschillende groepen ontstaan: “Voor het eerst in de geschiedenis werken vijf generaties samen op de werkvloer. Groepen met namen die we wellicht wel kennen: Babyboomers, Generatie X, Millennials, Generatie Y en Generatie Z. Elk van die generaties heeft een eigen kijk op werk, privé en maatschappij. Het begrijpen van de verschillen én de overeenkomsten tussen deze generaties is voor een werkgever essentieel in het bevorderen van harmonie en samenwerking.”

Verschillen tussen generaties

Uit het onderzoek komen opvallende verschillen tussen de generaties naar voren: zo hebben jongere werknemers van de Gen Z veel vaker het gevoel ‘niet zichzelf te zijn’ op de werkvloer dan oudere werknemers en hebben ze meer tijd nodig om zich onderdeel te voelen van het team. Ook wordt tussen oudere en jongere werknemers vaak onvoldoende begrip ervaren.

Daarnaast blijkt dat ongeveer een op de vijf Nederlandse werknemers zich identificeert als onderdeel van een minderheidsgroep en daarbinnen kritischer is op een gelijkwaardige behandeling door werkgevers. En tenslotte spelen ook culturele achtergrond en politieke overtuiging een belangrijke rol.

Van Mourik: “Tel ook nog de huidige polarisatie bij deze uitkomsten op en je loopt het risico van een werkvloer met verminderd onderling vertrouwen en meer conflicten, wat de prestaties van teams én het werkplezier negatief beïnvloedt.” 

Kansen voor werkgevers

Van Mourik pleit ervoor dat werkgevers het voortouw nemen om deze verschillen te overbruggen: “Dit onderzoek geeft waardevolle inzichten hoe werkgevers kunnen inspelen op deze ontwikkelingen door verbindend werkgeverschap te bevorderen. Op basis van vier concrete pijlers kan een werkgever een omgeving creëren waarin werknemers elkaar niet als rivalen gaan zien maar als een ‘familie’ van collega’s met een gemeenschappelijk doel. Denk daarbij onder andere aan een open en inclusieve bedrijfscultuur, transparante communicatie en het delen van visies en waarden om bewustwording te creëren onder medewerkers van wat ze met elkaar gemeen hebben. 

Daarbij is de uitdaging dat iedere generatie op zichzelf staat, met andere behoeften en verwachtingen. “Ook bestaat een organisatie vaak uit verschillende groepen, zoals functie, expertise en politiek standpunt”, vervolgt Van Mourik. “Maar met de resultaten en praktische aanbevelingen van ons onderzoek kan een werkgever beter inspelen op de gezamenlijke wensen van al die groepen om zo de onderlinge samenwerking te bevorderen. En van dat ‘wij zijn één’ gevoel profiteert niet alleen het bedrijf maar uiteindelijk ook de maatschappij.”

Bekijk meer uitkomsten van het rapport Randstad Employer Brand Research 2024 voor de Nederlandse markt.