"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

‘HR heeft een duidelijke visie op AI nodig’

Iedereen heeft het tegenwoordig over kunstmatige intelligentie. Ook HR kan er niet langer omheen. Maar waar het vaak nog aan ontbreekt is een echte visie. Je moet AI niet alleen willen gebruiken omdat iedereen dat nu eenmaal doet.

David Lloyd, chief data officer bij Dayforce, internationale aanbieder van HR-tools, benadrukt in een interview met UNLEASH dat AI niet iets nieuws is. Kunstmatige intelligentie bestaat al meer dan 70 jaar en we gebruiken allemaal al tientallen jaren AI in ons dagelijks leven. Bijvoorbeeld bij voorspellende tekst, gepersonaliseerde advertenties en in navigatiesystemen die je route bijwerken op basis van live verkeersgegevens. Generatieve AI, kunstmatige intelligentie waarmee content kan worden gecreëerd, is de nieuwste ontwikkeling op het gebied van AI. Lloyd: “Generatieve AI is simpelweg de nieuwste versie van de technologie, maar de manier waarop organisaties (en individuen) over AI zouden moeten denken, mag niet veranderen. Het is geen magie, het is geen wondermiddel.” 

Het is duidelijk dat niemand achter wil blijven in de AI-revolutie, maar de eerste stap is om erachter te komen hoe en waarom je AI wilt gebruiken. Volgens Florin Rotar, Chief AI Officer bij Avanade, leverancier van IT-diensten en -advies, denken organisaties nog niet genoeg na over het waarom van AI. Waarom wil je AI inzetten op je werkplek?

Rotar roept HR op om meer na te denken over hoe ze AI kunnen gebruiken om mensen sterker te maken, en hen te helpen nieuwe vaardigheden te verwerven en te groeien in hun persoonlijke en professionele leven.

Lloyd: “Zodra bedrijven hun visie hebben bepaald, moeten ze de gegevens die eraan ten grondslag liggen top-of-mind hebben. Als je over waardeloze data beschikt, zul je uiteindelijk niet krijgen wat je wilt.”  

Bron: UNLEASH